![](http://dl.hsenk.ir/uploads/2019/07/salamat_kar_logo.jpg)
توضیحات :
مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران
دوره ۹ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۱
نویسندگان : سوسن بهرامی ، سعید رجایی پور ، محمود کیوان آرا ، احمدرضا رئیسی ، ایرج کاظمی
زمینه و هدف: شیوه تصمیم گیری مدیران می تواند در راستای عملکرد صحیح گروه های آموزشی در دانشگاه ها مؤثر باشد و تأثیر مثبت آن بر سلامت سازمانی گروه سبب افزایش اثربخشی آن میگردد. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه ی بین شیوه های تصمیم گیری مدیران و سلامت سازمانی در گروه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.
روش بررسی: نوع پژوهش توصیفی، همبستگی است. جامعه آماری این مطالعه، شامل کلیه ی اعضای هیئت علمی دانشکده های دانشگاه(۵۹۴ نفر) در سال تحصیلی ۸۸- ۱۳۸۷ بود و یک نمونه ۲۳۴ نفری با روش نمونه گیری طبقهای تصادفی انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ی محقق ساخته ی شیوه ی تصمیم گیری و پرسشنامه ی استاندارد سلامت سازمانی هوی و فیلدمن(۱۹۹۰) بود . پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (۸۶/۰=۱ r۲ =۹۲/۰ ،rr ) محاسبه گردید . تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار (SPSS (155 و در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که شیوه ی تصمیم گیری مشورتی، بیشترین میانگین و شیوه ی تصمیم گیری آمرانه، کمترین میانگین را در میان مدیران گروه ها دارد. همچنین میزان سلامت سازمانی بیشتر از سطح متوسط بوده، لیکن میزان یگانگی نهادی و نفوذ مدیر در سطح متوسط بوده است. از طرفی، رابطه ی بین نمرات شیوه ی تصمیم گیری و ابعاد سلامت سازمانی معنادار و مثبت بوده است. لیکن رابطه ی بین نمرات تصمیم گیری آمرانه و ابعاد حمایت منابع و روحیه ، رابطه ی بین نمرات تصمیم گیری مشورتی و بعد یگانگی نهادی، رابطه ی بین نمرات تصمیم گیری مشارکتی و ابعاد یگانگی نهادی، حمایت منابع، روحیه و تأکید علمی از نظر آماری معنادار نیست.
نتیجه گیری: تصمیم گیری مبتنی بر مشورت و مشارکت در گروه های آموزشی میتواند موجب تقویت و حفظ سلامت سازمانی شود. روحیه بالای اعضا و یگانگی نهادی از ابعاد مهم سلامت سازمانی بوده و به ارتقاء فرآیندهای آموزش و پژوهش در گروه ها منجر خواهد شد.
واژههای کلیدی : شیوه های تصمیم گیری ، سلامت سازمانی ، مدیرگروه ، گروه های آموزشی
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>