کل 26853
5

بررسی توزیع فلزات سنگین در خاک اراضی آبیاری شده با پساب با استفاده از روش کریجینگ و مدل هایدروس : مطالعه موردی در جنوب تهران

  • کد خبر : 50860
  • 03 بهمن 1400 - 22:10
بررسی توزیع فلزات سنگین در خاک اراضی آبیاری شده با پساب با استفاده از روش کریجینگ و مدل هایدروس : مطالعه موردی در جنوب تهران

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۱۱ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۷

 

نویسندگان : یاسر عباسی ، فرهاد میرزایی ، تیمور سهرابی 

 

چکیده :

زمینه و هدف: این تحقیق به منظور بررسی توزیع سطحی و عمقی فلزات سنگین سرب، مس و نیکل در خاک اراضی آبیاری شده با پساب در جنوب شهر تهران به کمک GIS و مدل هایدروس انجام شد که انتظار می ­رود اطلاع جامعی از پراکندگی و غلظت آنها در خاک به‌دست آورد.

روش بررسی: پهنه ­بندی فلزات سنگین مس، نیکل و سرب با استفاده از روش کریجینگ در محیط GIS به کمک واریوگرام ­های دایره ­ای، کروی، نمایی و گوسین بررسی شد. علاوه بر این، مدل‌سازی جریان عمقی آب و فلزات سنگین در محیط خاک توسط مدل هایدروس یک بعدی، تا عمق cm ۵۰ خاک برای یک دوره ۲۱۰ روزه صورت گرفت و میزان غلظت فلزات سنگین تا عمق ریشه­ شبیه­ سازی شد.

یافته­­ ها: بررسی توزیع سطحی عنصر سرب با مدل کروی نشان داد تغییرات این عنصر در محدوده ۲۰ تا mg/kg ۷۰ بوده است. این مقادیر برای عنصر مس mg/kg ۵۰-۶۰ و برای عنصر نیکل در محدوده mg/kg ۳۰ بوده است. بررسی انتقال عمقی عناصر سنگین نیز در داخل خاک با استفاده از مدل هایدروس نشان داد در لایه cm ۰-۱۵ اولیه خاک مقدار شبیه ­سازی شده بیشترین مقدار را دارد و روند تغییرات عمقی عناصر در لایه ­­های پایین‌تر بصورت کاهشی است.

نتیجه­‌گیری: مقایسه غلظت این عناصر با استاندارد مجاز معرفی شده توسط‌WHO  نشان داد عنصر سرب در این منطقه بالاتر از میزان مجاز بوده است. همچنین مدل­ های مورد استفاده توانستند بهطور قابل قبولی بررسی توزیع عمقی یا سطحی فلزات سنگین را میسر سازند.

 

واژه‌های کلیدی : پساب ، فلزات سنگین ، کریجینگ ، هایدروس ، انتقال عمقی فلزات سنگین

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی توزیع فلزات سنگین در خاک اراضی آبیاری شده با پساب با استفاده از روش کریجینگ و مدل هایدروس : مطالعه موردی در جنوب تهران ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=50860

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.