کل 26878
3

بررسی تغییرات کیفیت هوای شهر تبریز از نظر غلظت آلاینده PM10 با تأکید بر شاخص AQI و ارتباط آن با روند کاهش سطح آب دریاچه ارومیه در سال های ۹۰-۱۳۸۷

  • کد خبر : 8532
  • 23 اسفند 1396 - 0:00
بررسی تغییرات کیفیت هوای شهر تبریز از نظر غلظت آلاینده PM10 با تأکید بر شاخص AQI و ارتباط آن با روند کاهش سطح آب دریاچه ارومیه در سال های ۹۰-۱۳۸۷

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۸ ، (ویژه نامه شماره ۲) ، پاییز ۱۳۹۵

 

نویسندگان: عبدالله درگاهی ، رضا دهقان زاده ، وحیده فهیمی نیا ، یحیی جباری ، فرناز عزیزی

 

چکیده:

زمینه و هدف : ذرات از آلاینده های اصلی از دیدگاه مخاطرات بهداشت عمومی، سلامتی و همچنین زیست محیطی می باشد. هدف از انجام این پژوهش ، بررسی روند ماهانه ، فصلی، سالانه PM١٠ و تعیین میزان تغییرات کیفیت هوای شهر تبریز با تکیه بر شاخص AQI و ارتباط آن با خشکی دریاچه ارومیه در سال های٩٠-١٣٨٧، به – منظور تدوین برنامه ای دانش بنیان در جهت مدیریت کنترل ریز گرد میباشد.

روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی است . داده های مربوط به غلظت PM١٠ از سازمان محیط زیست شهر تبریز و داده های مربوط به تغییرات سطح دریاچه ارومیه از سازمان هواشناسی استان آذربایجان غربی جمع آوری شد. سپس داده ها بر اساس سال ، فصل ، ماه و شاخص کیفیت هوا بررسی و رابطه تغییرات سطح دریاچه ارومیه با غلظت آلاینده توسط نرم افزار ٢١.SPSS ver تحلیل شد.

یافته ها: تغییرات غلظت PM١٠ در این چهار سال اختلاف معناداری داشته ولی روند ثابتی نداشته است ، به طوری که در سال ٨٧ غلظت آن ٧٠±٨۶/١٣ و در سال های ٨٨، ٨٩ و٩٠ به ترتیب به ٧٣± ٩٢/۶٩، ۴٢± ٨٧/۴٠ و۶٠/٨٧± ٨٣/۶٣ میکروگرم بر مترمکعب بوده است . فصول بهار و زمستان و ماه های اردیبهشت و اسفند به ترتیب با ٩۵/۵٧، ٨٨/٨١، ٩٨/٠١، ١٠٣/١٨میکروگرم بر مترمکعب بالاترین میزان ذرات را داشته اند.

نتیجه گیری: در طی سال های ١٣٩٠-١٣٨٧، در بین ماه های سال ، اسفند و در بین فصول ، بهار و زمستان بدترین کیفیت هوا را از نظر آلاینده PM١٠ داشتند که به دلیل شرایط جوی در زمان های یاد شده از یک سو و شرایط ویژه دریاچه ارومیه  از نظر خشکی و ورزش بادهای غالب از طرف دریاچه به شهر تبریز از سوی دیگر می – باشد. لذا چندین عامل در افزایش میزان ریز گردها، به خصوص ذرات خطرناک نمک تاثیر دارند که نیاز به مدیریت یکپارچه در جهت کاهش این آلاینده وجود دارد.

 

واژه های کلیدی: کیفیت هوا ، PM10 ، شهر تبریز ، شاخص AQI ، دریاچه ارومیه

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری
بهاره آذروند؛ ستار انوریا
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی
فاطمه مهدیزاده سراج؛ محمد مهدی دانش؛ هانیه صنایعیان

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی تغییرات کیفیت هوای شهر تبریز از نظر غلظت آلاینده PM10 با تأکید بر شاخص AQI و ارتباط آن با روند کاهش سطح آب دریاچه ارومیه در سال های ۹۰-۱۳۸۷ ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8532

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.