کل 26847
4

بررسی تعداد غرق شدگان متوفی در کشور بین سال های (۱۳۸۴ -۹۶) و پیش بینی روند غرق شدگان با استفاده از سری زمانی آریما

  • کد خبر : 32811
  • 27 شهریور 1399 - 19:08
بررسی تعداد غرق شدگان متوفی در کشور بین سال های (۱۳۸۴ -۹۶) و پیش بینی روند غرق شدگان با استفاده از سری زمانی آریما

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۷ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۸

 

نویسنده : محمدرضا امیدی

 

چکیده :

سابقه و هدف : یکی از معیارهای مورد سنجش جهت میزان شاخص های توسعه یک کشور میزان سلامت در حوادث و بلایا می باشد. هرساله تعداد زیادی از افراد در کشور ایران به دلایل مختلف دچار غرق شدگی می شوند که هدف این تحقیق تخمین روند غرق شدگی در کشور ایران می باشد.

روش بررسی: این تحقیق مطالعه طولی از نوع سری زمانی است، که با استفاده از آمار غرق شدگان در کشور که از سازمان پزشکی قانونی بین سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶کسب شده، به پیش بینی برای آینده با استفاده از روش سری زمانی آریما پرداخته است. مدل های باکس جنکینز که برای تخمین روند غرق شدگان استفاده شده شامل فرآیند خودرگرسیون، فرآیند میانگین متحرک، فرآیند خودرگرسیون میانگین متحرک، و فرآیند خودرگرسون میانگین متحرک انباشته، می باشد. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار ITSM استفاده گردیده است.

یافته ها : در طی سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ مجموعا تعداد ۱۴۱۲۷ نفر در کشور بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست داده اند که میانگین سالانه تعداد غرق شدگان متوفی برابر با ۱۰۸۶ نفر در سال می باشد. بررسی آخرین سال مطالعه غرق شدگان در این تحقیق یعنی سال ۱۳۹۶ نشان داد که بیشترین تعداد غرق شدگان متوفی مربوط به استان خوزستان با ۱۶۱ نفر و کمترین آن مربوط به استان خراسان جنوبی با یک نفر متوفی است. تخمین روند غرق شدگان، روند کاهشی تعداد غرق شدگان در کشور در سال‌های آینده را پیش بینی کرد.

نتیجه گیری: روند تعداد متوفیان بر اثر غرق شدن در کشور نزولی است که نشان دهنده موثر بودن اقدامات صورت گرفته جهت کاهش حوادث حوزه غرق شدگی است، بنابراین با ادامه و بهبود برنامه های کاهش تلفات غرق شدن ، می‌توان روند نزولی بودن را با شیب بیشتری کاهش داد.

 

واژه‌های کلیدی : سری زمانی ، حوادث ، بلایا

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=32811

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.