کل 26849
3

بررسی تأثیر کفپوش ارگونومیک بر توزیع فشار کف پایی در ایستادن طولانی مدت

  • کد خبر : 57772
  • 26 مرداد 1401 - 17:17
بررسی تأثیر کفپوش ارگونومیک بر توزیع فشار کف پایی در ایستادن طولانی مدت

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۱۳ – شماره ۲ – سال ۱۴۰۰

 

نویسندگان : سعیده طاهرزاده ، محمد صادق قاسمی ، حسن سعیدی ، ناصر دهقان ، زهرا رحیمی خلیفه کندی

 

چکیده :

مقدمه: بسیاری از مشاغل نیازمند ایستادن طولانی مدت در طی انجام فعالیت می‌باشند به گونه‌ای که سبب ایجاد درد و ناراحتی در کمر، اندام تحتانی و به ویژه کف پا و در نتیجه توزیع نامناسب فشار در کف پا می‌شود. از این رو این مطالعه با هدف بررسی تأثیر کفپوش ارگونومیک و کفپوش رایج بر توزیع فشار کف پایی در افراد سالم انجام؛ تا بر اساس آن اثر استفاده از کفپوش ارگونومیک در مقایسه با کفپوش رایج توزیع مناسب‌تر و کاهش فشار وارد برکف پا مشخص شود.

روش بررسی: این مطالعۀ توصیفی-تحلیلی بروی ۱۶ دانشجو با میانگین سنی۳۱/۷ ±۸۷/۲۷ و شاخص تودۀ بدنی۳۱/۴±۱۵/۲۴ انجام شد، با توجه به مطالعات قبلی در مطالعات مقایسه‌ای و آنالیز داده‌های حاصل از نمونه‌ها پایلوت حجم نمونه با در نظر گرفتن فاصلۀ اطمینان ۹۵ درصد با روش نمونه­گیری در دسترس تعیین شد. هریک از شرکت‌کنندگان به مدت یک ساعت در دو سطح مختلف استفاده از کفپوش ارگونومیک و سطح عادی و توزیع فشار کف پایی با استفاده از دستگاه pedar-x در حالتی که افراد داوطلب پابرهنه بودند، در ۸ نقطه آناتومیکی اندازه‌گیری شد. داده‌های حاصل با آزمون‌های آماری تی‌زوجی و ویلکاکسون و با استفاده از نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.

نتایج: نتایج این مطالعه نشان داد کفپوش ارگونومیک به صورت معناداری باعث کاهش میانگین فشار وارد بر کف پا شده است (۰۰۱/۰p≤). همچنین اختلاف معناداری در میانگین فشار وارد برکف پا چپ و راست در نقاط مختلف آناتومیکی هنگام استفاده از کفپوش و سطح عادی وجود دارد (۰۰۱/۰p≤).

نتیجه‌گیری: بین میانگین فشار کف پایی در کفپوش ارگونومیک و کفپوش رایج تفاوت وجود دارد.کفپوش ارگونومی نسبت به سطح زمین باعت توزیع مناسب‌تر، همچنین کاهش فشار وارد بر کف پا در هنگام انجام فعالیت های استاتیک می‌شود.

 

واژه‌های کلیدی : اختلالات اسکلتی عضلانی ، ایستادن طولانی مدت ، کفپوش ارگونومیک ، فشار کف پایی ، دستگاه pedar-x

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی تأثیر کفپوش ارگونومیک بر توزیع فشار کف پایی در ایستادن طولانی مدت ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=57772

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.