توضیحات :
فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران
دوره ۶ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۷
نویسندگان : مهدی گنجی، میلاد کریمی ، بهنوش بهاری
چکیده :
زمینه و هدف: با توجه به ضرورت پکیجینگ صحیح راننده، تنظیم پارامترهای پکیج بهمنظور حصول بالاترین ارگونومی راننده بسیار مهم است. محدوده تغییرات برخی پارامترهای پکیجینگ گسترده است و انتخاب صحیح مقدار این پارامترها تا حصول شرایط ارگونومی راننده نیز مستلزم سعی و خطاست.
روش کار: در پژوهش حاضر، با استفاده از نرمافزار MINITAB نسخه ۱۶ و پارامترهای پکیجینگ راننده، چندین شبیهسازی شرایط رانندگی به کمک ابزار (DHM(Digital human modeling و (DOE (Design of experiment انجام شد؛ بنابراین برای کلاس خودرویی C، محدوده تمامی پارامترهای پکیج راننده، مانند ارتفاع صندلی، زاویه فرمان و… با استفاده از سایت A۲MAC۱ استخراج و بهعنوان مبنای پارامتر ورودی در نظر گرفته شد. در ادامه با توجه به آزمایشهای پیشنهادی به کمک نرمافزار MINITAB نسخه ۱۶، ارزیابی میزان راحتی راننده براساس معیار (PORTER (۱۹۹۸ صورت گرفت.
یافتهها: ارتفاع صندلی همچنین فواصل قائم و افقی مجموعه فرمان تا نقطه مبنای پاشنه پا، بیشترین تأثیر را بر ارگونومی راننده دارند. همچنین با توجه به همبستگی زیاد برخی پارامترهای پکیج با خروجیهای ارگونومی زوایای بدن، معادلات پیشبینیگری در این باره ارائه شده است.
نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده الگویی بهینه برای ارگونومیکترین موقعیت رانندگی در خودرو است. همچنین تأثیرگذارترین پارامترهای پکیج راننده از نظر ارگونومی شناخته و با استفاده از آنالیز (ANOVA (Analysis of variance برای آنها مدلهای پیشبینیگر ریاضی ارائه شده است.
واژههای کلیدی : ارگونومی ، طراحی آزمایش ، راحتی ، DHM
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>