کل 26875
4

بررسی تأثیر عوامل فردی ، شغلی و محیطی بر روی بازگشت به کار پرسنل اداری باسابقه کمردرد در یکی از شرکت های نفت منطقه جنوب کشور

  • کد خبر : 27818
  • 08 اردیبهشت 1399 - 15:12
بررسی تأثیر عوامل فردی ، شغلی و محیطی بر روی بازگشت به کار پرسنل اداری باسابقه کمردرد در یکی از شرکت های نفت منطقه جنوب کشور

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۱۱ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۸

 

نویسندگان : عادل مظلومی ، معصومه خدادادی ، سودا پناهی

 

چکیده :

مقدمه و هدف: کمردرد یکی از اختلالات اسکلتی عضلانی شایع در میان شاغلین از جمله کارکنان اداری می باشد. در این رابطه جهت کاهش درد کمر و بازگشت به کار عوامل متعددی مؤثر می­باشند. هدف مطالعه حاضر بررسی این عوامل بر بازگشت به کار کارمندان اداری با سابقه کمردرد می­باشد.

روش بررسی: این مطالعه بر روی ۳۰۳ نفر از کارمندان اداری یک شرکت نفتی در جنوب کشور انجام شد. متغیرهای تحقیق با استفاده از پرسشنامه­ای که حاوی چهار بخش بود مورد مطالعه قرار گرفت. بخش­های پرسشنامه شامل مشخصات دموگرافیکی، متغیرهای شغلی و اطلاعات مربوط به کمردرد و مداخلات انجام شده جهت بازگشت به کار افراد بودند.

نتایج : اکثر شرکت کنندگان مرد با رده سنی ۴۷-۳۵ سال، تحصیلات لیسانس با سابقه کار ۲۵-۹ سال بودند. اکثر کارمندان فعالیت ذهنی، فیزیکی و فشار زمانی متوسط تا زیاد داشتند. از ۳۰۳ نفر شرکت کننده، ۸۵ نفر(۱/۲۸ درصد) سابقه کمردرد داشتند. علت کمردرد در این افراد بیشترگرفتگی عضلانی بود (۵۲/۹درصد). بیشترین روش درمانی مورد استفاده در بین افراد فیزیوتراپی بود (۸/۵۱ درصد). حدود ۹۱ درصد از شرکت­کنندگان مداخله فردی از نوع تغییر در سبک زندگی داشتند، همچنین،۲/۸۸ درصد مداخله شغلی بصورت تغییر در وضعیت بدنی حین انجام کار داشتند. بعلاوه، ۴/۶۲ درصد افراد از مداخله سازمانی بصورت انجام کار تیمی برخوردار بودند. متغیرهای سن، فعالیت فیزیکی و نیز روش درمان با مؤلفه بازگشت به کار ارتباط معناداری را از لحاظ آماری نشان دادند. در بحث مداخلات، هر گونه مداخله فردی، شغلی و سازمانی با مؤلفه بازگشت به کار دارای ارتباط معناداری بود.

نتیجه­ گیری: درافراد جوان تر و همچنین افراد با فعالیت فیزیکی کمتر، توانایی بازگشت به کار بیشتر نشان داده شده است و همچنین انجام فیزیوتراپی نسبت به سایر درمان­ها باعث تسریع در روند بازگشت به کار شده است. مداخلات فردی از قبیل تغییر سبک زندگی و انجام ورزش خاص و نیز مداخلات شغلی از قبیل تغییر در ایستگاه های کاری، تغییر در وضعیت بدنی حین انجام کار و همچنین مداخلات سازمانی از قبیل معاینات ادواری ویژه، انجام کار تیمی و کلاس­های آموزشی ویژه تاثیر زیادی بر احتمال بازگشت به کار افراد داشت.

 

واژه‌های کلیدی : کمردرد ، بازگشت به کار ، مداخله فردی ، شغلی و محیطی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=27818

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.