![](http://dl.hsenk.ir/uploads/2019/07/salamat_kar_logo.jpg)
توضیحات :
مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران
دوره ۱۳ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۵
نویسندگان : مهدی ابن علی ، محمدرضا چهره زاد ، مجید ابن علی حیدری ، علیرضا شاطری
چکیده :
زمینه و هدف: تصادفها و برخوردهای از جلو یکی از شایعترین حوادثی است که در جادهها رخ میدهد.یکی از علل اصلی این حوادث عدم تمرکز و حواسپرتی رانندگان است. سیستمهای هشدار برخورد از جلو یکی از فناوریهایی است که به منظور کمک به رانندگان و افزایش آگاهی موقعیتی آنها ارائه شدهاند. در این مطالعه یک سیستم هشدار برخورد از جلو طراحی شده و اثرات آن بر عملکرد رانندگی به صورت میدانی ارزیابی شده است.
روش بررسی: متغیرهای عملکرد رانندگی شامل زمان عکسالعمل اولیه، زمان حرکت، زمان عکسالعمل ترمز گیری، تعداد خطاها و فاصله بین دو خودرو، طی سناریو تعریفشده، در چهار آزمون مختلف (وجود/عدم وجود فعالیت ثانویه – سیستم هشدار خاموش/روشن) اندازهگیری شد.
یافته ها:نتایج بدست آمده نشان دهنده تأثیر معنیدار فعالیت ثانویه در افزایش زمان عکسالعمل ترمزگیری راننده، تعداد خطاها و کاهش فاصله بین دو خودرو است. همچنین مشخص شد که این سیستم هشدار برخورد از جلو، با کاهش زمان عکسالعمل اولیه و افزایش فاصله بین دو خودرو باعث افزایش ایمنی رانندگی و کاهش تعداد خطاهای رانندگان میشود. طی مطالعه انجام شده ارتباط معنیداری در رابطه با تأثیر این سیستم در زمان حرکت راننده یافت نشد.
نتیجه گیری: سیستم هشدار طراحی شده باعث بهبود عملکرد رانندگی شد. به منظور افزایش قابلیت اطمینان این نتایج، مطالعات میدانی بیشتری لازم است.
واژههای کلیدی : سیستم هشدار برخورد از جلو ، هشدارهای بصری ، عملکرد رانندگی
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>