کل 26853
3

بررسی تأثیر بلندی و تیزی صدا بر عملکرد شناختی دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی تهران

  • کد خبر : 60674
  • 30 مهر 1401 - 14:13
بررسی تأثیر بلندی و تیزی صدا بر عملکرد شناختی دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی تهران

توضیحات :

فصلنامه بهداشت و ایمنی کار

 

دوره ۱۲ – شماره ۱ – سال ۱۴۰۱

 

نویسندگان : آذر مهرابی متین ، مهسا الفی ، محمد رضا منظم ، عادل مظلومی ، کمال اعظم

 

چکیده :

مقدمه: صدا می‌تواند بر برخی از جنبه‌های سلامتی انسان از جمله عملکرد شناختی تأثیر بگذارد. علاوه بر تراز فشار صوت و مدت‌زمان مواجهه، ویژگی‌های سایکوآکوستیک صدا نیز ممکن است باعث اثرات مخرب بر انسان شود. تعداد مطالعات اندکی درباره تأثیرات ویژگی‌های کیفی صدا بر عملکرد شناختی وجود دارد. در این مطالعه، هدف پیدا کردن میزان بلندی و تیزی صدایی بود که بیشترین تأثیر مخرب را بر عملکرد شناختی افراد داشته باشد.

روش کار: این مطالعه مقطعی بر روی ۱۰ دانشجوی پسر از دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. صداها در دو کانال تولید شدند که کانال چپ صدای صورتی را به‌عنوان صدای پس‌زمینه تولید کرد. بلندی و تیزی صدای صورتی به ترتیب ۷/ ۱۹ سون و ۲/۴۹ آکوم می‌باشد. کانال راست صداهایی با سطوح بلندی و تیزی متفاوت تولید کرد که محدوده بلندی صداها ۹/۶۷-۸/۸۷ سون و محدودۀ تیزی صداها ۶/۴-۱/۰۷ آکوم می‌باشد. درنهایت، ده صدا با بلندی و تیزی‌های مختلف استفاده شد. دانشجویان تست MPST را جهت سنجش زمان واکنش و میزان دقت در مواجهه با ده نوع صدای مختلف و حالت سکوت انجام دادند. زمان واکنش و نسبت دقت پس از پنج دقیقه مواجهه با صدا اندازه‌گیری شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخۀ ۲۲ آنالیز شدند. ۰۵/۰>P به‌عنوان سطح معنادار در نظر گرفته شد.

یافته ها: زمان واکنش و میزان دقت با افزایش سطح تیزی صدا افزایش یافت. اگرچه، تغییر در سطوح بلندی و تیزی تأثیر معناداری بر سرعت و دقت دانشجویان ندارد. سرعت عملکرد در مواجهه با صدای شمارۀ ۳ با بیشترین بلندی (۶۷/۹ = L , 1/07=SH) در مقایسه با حالت سکوت بهبود یافت (۰/۰۵=p-value). میانگین میزان دقت نیز در مواجهه با صدای شمارۀ ۹ در مقایسه با حالت سکوت کاهش یافت (۰/۰۴=p-value).

نتیجه گیری: صداهای با بلندی و تیزی‌های مختلف، اثر معناداری بر پارامترهای عملکرد شناختی نداشتند. اگرچه، میزان دقت و سرعت واکنش به ترتیب در مواجهه با صدای ۹ با بیشترین بلندی و صدای ۳ با بیشترین تیزی در مقایسه با حالت سکوت کاهش یافتند.

 

واژه‌های کلیدی : صدا ، سایکوآکوستیک ، بلندی ، تیزی ، عملکرد شناختی ، زمان واکنش ، میزان دقت

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی تأثیر بلندی و تیزی صدا بر عملکرد شناختی دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی تهران ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=60674

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.