کل 26853
1

بررسی بروز و الگوی حوادث ناشی از کار و علل مرتبط با آن در جمعیت فعال اقتصادی شهرستان مرودشت و حومه در سال‌های ۸۹ – ۸۴

  • کد خبر : 9629
  • 01 تیر 1396 - 0:00
بررسی بروز و الگوی حوادث ناشی از کار و علل مرتبط با آن در جمعیت فعال اقتصادی شهرستان مرودشت و حومه در سال‌های ۸۹ – ۸۴

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۳ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۰

 

نویسندگان : دکتر اسحاق درتاج رابری ، پژمان باقری

 

چکیده :

مقدمه: هدف از این مطالعه بررسی اپیدمیولوژیک حوادث شغلی در جمعیت فعال اقتصادی واقع در سطح شهرستان‌های مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان طی یک دوره ۶ ساله می‌باشد.

روش بررسی: این مطالعه‌ به روش مقطعی انجام شده و به بررسی حوادث شغلی رخ داده در بین سالهای ۸۴ تا ۸۹ در کلیه واحدهای صنعتی و تولیدی در شهرستان‌های مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان پرداخته است و ارتباط متغیرهایی مثل علت وقوع، سابقه کار، وضعیت بیمه و نوع فعالیت و برخی متغیرهای دموگرافیک با بروز حوادث، با استفاده از آزمون مجذور کای دو سنجیده شده است.

یافته‌ها: بیشترین تعداد حوادث درگروه سنی ۲۹-۲۵ساله به میزان ۲۹.۷۵%، مهمترین عامل وقوع حادثه سقوط از ارتفاع با میزان ۳۶.۸۲% ، بیشترین میزان حادثه در گروه ساختمانی (۶/۳۸%)، شایع‌ترین زمان وقوع حادثه بین ساعات ۱۰-۷ صبح با میزان ۳۱.۷% شایع‌ترین عضو حادثه‌دیده، دست با میزان ۲۹.۲۶% و نهایتاَ به لحاظ پیامد حادثه، شایع‌ترین پیامد، گروه جراحت- شکستگی- مسمومیت با میزان ۶۵.۷% بوده است. الگوی بروز حوادث در این ۶ سال یک روند کاملاً افزایشی داشته و میزان بروز تجمعی حوادث بر اساس محاسبه کل جمعیت فعال اقتصادی موجود در هر سه شهرستان به میزان ۳۳.۵۶ در۱۰۰۰۰ نفر محاسبه گردید.

نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های به دست آمده از طرف کارفرمایان و متصدیان مشاغل گوناگون می‌بایستی برنامه‌های آموزشی و بهداشتی و کاری و مدیریتی مدون و پژوهش بنیانی طرح‌ریزی و اجرا گردد تا بتوان واقعاً تاثیر تدابیر بهداشت حرفه‌ای را در قالب کاهش سوانح شغلی در سطح شهرستان و سایر محیط‌های کاری شاهد بود.

 

واژه‌های کلیدی : بررسی اپیدمیولوژیک ، ‌آموزش ، حوادث ناشی از کار ، ایمنی محیط کار

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9629

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.