کل 26883
2

بررسی بایوآئروسل های قارچی در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان طالقانی با دو روش پلیت گذاری و بایوآئروسلمتری در سال ۱۳۹۲

  • کد خبر : 9728
  • 09 خرداد 1396 - 0:00
بررسی بایوآئروسل های قارچی در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان طالقانی با دو روش پلیت گذاری و بایوآئروسلمتری در سال ۱۳۹۲

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۳ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۴

 

نویسندگان : محمد رضا مسعودی نژاد , علی قجری , نادره هزار خانی , اسماء علی یاری

 

چکیده :

سابقه و هدف: بیوآئروسل ها با گستره وسیعی از اثرات بهداشتی شامل بیماری های عفونی و واگیر، اثرات سمی حاد، آلرژی و حتی سرطان در ارتباط میباشند و محیطهای بیمارستانی از این منظر میتواند مشکلات ثانوی های را برای بیماران و مراجعان ایجاد نمایند. هدف این مطالعه بررسی بایوآئروسل های قارچی در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان آیت الله طالقانی تهران با رویکرد مقایسه دو روش پلیت گذاری و بایوآئروسل متری بود.روش بررسی: این مطالعه به روش میدانی، توصیفی – مقطعی بود. نمونه برداری با دو روش فعال و غیرفعال، در دو مرحله صبح و عصر و روی محیط کشت سابرو دکستروز آگار، در ارتفاع ۱۲۰ سانتیمتر از زمین با دبی ۳۵/۵ لیتر بر دقیقه و زمان ماند ۱۰ دقیقه انجام گردید. به علاوه اثر عوامل محیطی مانند دما و رطوبت نیز مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها: %۷۵ محل های اندازه گیری از دیدگاه تعداد کلنی های قارچ در نوبتهای مختلف نمونه برداری به روش پلیت گذاری در سطح B استاندارد مجموعه قوانین جیام پی اروپا که سطح تمیز است، قرار داشتند و %۸۰ محلهای اندازه گیری درروش نمونه برداری فعال، در سطح C استاندارد مجموعه قوانین جیام پی اروپا که سطح آلودگی متوسط است، قرار داشتند.

نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، روش نمونه برداری فعال بیوآئروسل ها در مقایسه با روش پلیت گذاری، از حساسیت و دقت بیشتری برخوردار است. در مقایسه نتایج با استانداردها مشخص گردید بیشتر نقاط نمونه برداری شده از لحاظ میزان آلودگی در شرایط خوب و قابل قبول قرار دارند و تعداد اندکی از مناطق نیاز به تهویه مناسبتری دارند. میزان تهویه با استفاده از سیستمهای تهویه منطبق بر استانداردهای معتبر جهانی، می تواند نقش مهمی در بهبود کیفیت هوای داخل محیطهای بیمارستانی ایفا نماید.

 

واژه‌های کلیدی : آلودگی هوا ، هوای داخل ساختمان ، بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ، بایوآئروسل ، قارچ

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9728

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.