توضیحات :
مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها
دوره ۱ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۲
نویسندگان : محمود بختیاری ، حمید سوری
چکیده :
سابقه و هدف: حوادث ترافیکی، پیامدهای پیچیده ای هستند که ناشی از عوامل خطر انسانی، تکنیکی و شرایط وابسته محیطی هستند. این مطالعه با هدف بررسی اپیدمیولوژی حوادث ترافیکی درون شهری ایران و نقش برخی از عوامل خطر انسانی در رخداد پیامد این حوادث در سال ۱۳۸۹ انجام شده است.
روش بررسی: در یک مطالعه مقطعی توصیفی تحلیلی، از اطلاعات ثبت شده مربوط به ۵۱۵۲۰۵ نفر فرد حادثه دیده در سال ۱۳۸۹ به دلیل حوادث ترافیکی که دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند، استفاده شد . نسبت شانس ( Odds (ratio هر یک از عوامل خطر در رخداد حوادث ترافیکی با استفاده مدلهای رگرسیونی با شانسهای متناسب و رگرسیون لوجستیک، با در نظر گرفتن عوامل مؤثر بر پیامد حوادث ترافیکی (مرگ، جرح و خسارت) مانند سن، و جنسیت و وضعیت روشنایی برآورد شد.
یافته ها: در این مطالعه از اطلاعات ۵۱۵۲۰۵ نفر راننده شامل ۴۶۴۴۰۱ نفر مرد ۹۰.۱) درصد) و ۵۰۸۰۴ نفر زن ۹.۹) درصد) استفاده شده است. در بین علل محیطی مربوط نقص راه اختلاف سطح جاده با شانه راه OR= 4.3) ، -۶.۵ (CI: 2.8 و نشست جاده ای OR=2.5) ، (CI: 1.1- 6.25 بیشترین تأثیر را بر مرگ ناشی از حوادث ترافیکی داشته اند. با در نظر گرفتن اثر سن، جنس و روشنایی هوا تغییر مسیر ناگهانی OR= 9.9) ، (CI: 8.23-11.91 و نداشتن توانایی در کنترل وسیله نقلیه OR=7) ، (CI: 5.78-8.40 دارای بیشترین اثر برای قرار دادن افراد حادثه دیده در یکی از طبقات جرح یا فوت هستند.
نتیجه گیری: با توجه به اینکه ایران یکی از کشورهای با میزان بالای مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در دنیاست، مطالعات جامع درباره اپیدمیولوژی و عوامل مؤثر بر پیامد حوادث ترافیکی میتواند گامی بلند در راستای کنترل عوامل خطر بحث شده و کاهش بار جانی این حوادث در ایران باشد.
واژههای کلیدی : اپیدمیولوژی ، حوادث ترافیکی ، پیامد ، ایران
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>








