کل 26883
4

بررسی اپیدمیولوژیکی مسمومیت حاد ناشی از مصرف ترکیبات شیمیایی و دارویی مختلف ثبت شده در بیمارستان امام خمینی کرمانشاه در دوره ۴ ساله (٩٠-١٣٨۷)

  • کد خبر : 9822
  • 17 اردیبهشت 1396 - 0:00
بررسی اپیدمیولوژیکی مسمومیت حاد ناشی از مصرف ترکیبات شیمیایی و دارویی مختلف ثبت شده در بیمارستان امام خمینی کرمانشاه در دوره ۴  ساله (٩٠-١٣٨۷)

توضیحات :

فصلنامه سلامت محیط و کار

 

دوره ۱ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۴

 

نویسندگان : کیومرث شرفی ، مرضیه نادری ، یونس یوسفی ، فاطمه اسدی ، سحر رستمی ، مسعود مرادی

 

چکیده :

زمینه و هدف: مسمومیت حاد ناشی از ترکیبات شیمیایی و دارویی یکی از بزرگترین مشکلات بهداشت عمومی بویژه در کشورهای با درآمد متوسط و پایین میباشد. انجام مطالعات اپیدمیولوژیکی در رابطه با بیماریهای مختلف برای شناسایی منابع آلودگی، راههای انتقال و انتشار بیماری و میزان شیوع بیماریها از جمله مسمومیتهای مختلف و روشهای پیشگیری و کنترل آنها دارای اهمیت بسیار زیادی میباشد، لذا هدف از انجام این مطالعه بررسی اپیدمیولوژیکی مسمومیت حاد ناشی از ترکیبات شیمیایی و دارویی مختلف در بیمارستان امام خمینی کرمانشاه در دوره ۴ ساله (۹۰-۱۳۸۷) بود.

روش کار: برای انجام این تحقیق، اطلاعات مربوط به مسمومیت های شیمیایی و دارویی از بیمارستان امام خمینی کرمانشاه به ترتیب با استفاده از ۲۶۱۰ و ۳۰۷۳ پرونده بیماران بستری شده در ۴ سال اخیر استخراج گردید و در نهایت پس از دسته بندی اطلاعات با توجه به اهداف مطالعه، با استفاده از برنامه نرم افزاری اکسل و SPSS اقدام به تجزیه و تحلیل داده ها شد. برای تعیین ارتباط بین میزان بروز مسمومیت و متغیرهای مختلف مورد بررسی از آزمون کای دو استفاده گردید.

یافته ها: بر اساس نتایج مشخص شد که بیشترین میزان مسمومیت های دارویی و شیمیایی به ترتیب در فصل بهار و تابستان اتفاق افتاده است. بطوری که روند میزان بروز هر دو مسمومیت کاهشی بود. همچنین میزان بروز مسمومیت شیمیایی در مردان بیشتر از زنان بوده در حالی که در مورد مسمومیت دارویی این موضوع برعکس بود. بیشترین میزان بروز هر دو نوع مسمومیت در بین گروه سنی ۳۰-۱۵ سال بود. همچنین ارتباط میزان بروز هر دو نوع مسمومیت با سال، فصل، ماه، جنس و گروه سنی معنادار بود (۰.۰۰۱>/p).

نتیجه گیری: با توجه به اینکه ارتباط میزان بروز مسمومیتهای شیمیایی و دارویی با سال، فصل، ماه، جنس و گروه سنی (۳۰-۱۵ سال) معنادار میباشد، لذا ضروری است سازمانهای مسئول نسبت به آموزش در سطح عمومی و افزایش میزان آگاهی مردم با استفاده از روش های مختلف (رادیو، تلویزیون، روزنامه و غیره) در جهت استفاده صحیح از مواد شیمیایی و دارویی اقدام لازم را بعمل آورند.

 

واژه‌های کلیدی : مسمومیت های شیمیایی و دارویی ، کرمانشاه ، بیمارستان امام خمینی ، بررسی اپیدمیولوژیکی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی اپیدمیولوژیکی مسمومیت حاد ناشی از مصرف ترکیبات شیمیایی و دارویی مختلف ثبت شده در بیمارستان امام خمینی کرمانشاه در دوره ۴ ساله (٩٠-١٣٨۷) ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9822

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.