کل 26863
3

بررسی استرس شغلی و ارتباط آن با آلودگی با سوزن در پرسنل اورژانس

  • کد خبر : 9621
  • 02 تیر 1396 - 0:00
بررسی استرس شغلی و ارتباط آن با آلودگی با سوزن در پرسنل اورژانس

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۳ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۰

 

نویسندگان : سید اکبر شریفیان ، امید امینیان ، لحیا افشاری صالح

 

چکیده :

مقدمه: پرسنل اورژانس همواره در معرض آسیبب با وسایل نوک تیز آلوده و خطر ابتلا بهHBV ، HIV و HCV می‌باشند. هزینه اثرات جسمی و روانی چنین آسیب‌هایی، اهمیت شناخت و پیشگیری از عوامل مؤثر در این خصوص را مشخص می‌کند، یکی از عوامل ذکر شده، استرس شغلی می‌باشد.

روش بررسی: این مطالعه مقطعی در ۴ بیمارستان دانشگاهی تهران در فاصله ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۸ انجام شد. ابزار مطالعه یک پرسشنامه سه قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک‌، پرسشنامه استرس روانی نوردیک و سوالاتی در مورد نوع مواجهه با اجسام نوک تیز بود. تحلیل داده‌ها با نرم افزار(SPSS (ver.11 انجام شد.

یافته‌ها: ۳۵۰ نفر‌‌(۱۶۲ مرد و ۱۸۸ زن) مونث با میانگین سنی ۵.۶±۳۰ سال، شامل ۱۴۶ رزیدنت (۴۱.۷%)، ۴۳ انترن (۱۲.۳%) و ۱۶۱ پرستار (۴۶%) وارد مطالعه شدند. ۶۹نفر (معادل ۱۹.۷%) سابقه آلودگی با سوزن و ۹۹ نفر (۲۸.۳%) سابقه تماس پوستی‌ ـ مخاطی را با ترشحات بیماران در ۳ ماه گذشته ذکر کردند. به لحاظ سطح استرس، ۱۵۸ نفر (۴۵.۱%) در سطح اول، ۱۵۸ نفر (۴۵.۱%) در سطح دوم و ۳۴ نفر(۹.۸%) در سطح سوم قرار داشتند. تفاوت آماری معنی‌داری در نسبت افراد آلوده با سوزن در سطوح مختلف استرس وجود نداشت (۰.۳۷۴=P). اما تفاوت این نسبت میان اینترن و پرستار و رزیدنت معنی‌دار بود(۰.۰۰۲=P).

نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد میزان آلودگی با سوزن و ترشحات بیمار قابل توجه می‌باشد، خصوصاً در دستیاران تخصصی، لذا برنامه‌ریزی جهت کاهش این آمار ضروری به نظر می‌رسد. در این مطالعه سطح استرس بر میزان آلودگی با سوزن اثر قابل توجهی نداشت. مطالعه‌ای جهت بررسی نقش تک‌تک متغیرهای استرس شغلی مانند حجم کاری و ایهام نقش پیشنهاد می‌شود.

 

واژه‌های کلیدی : تماس شغلی ، آلودگی با وسایل نوک تیز ، استرس شغلی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9621

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.