کل 26853
2

بررسی ارتباط میان فاکتورهای انسانی و سازمانی در حوادث شغلی با استفاده از رویکرد شبکه بیزین: مطالعه موردی حوادث صنعت معدن

  • کد خبر : 46348
  • 09 شهریور 1400 - 13:33
بررسی ارتباط میان فاکتورهای انسانی و سازمانی در حوادث شغلی با استفاده از رویکرد شبکه بیزین: مطالعه موردی حوادث صنعت معدن

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۷ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۹

 

نویسندگان : مصطفی میرزایی علی آبادی ، طالب عسکری پور ، فرهاد قمری ، حامد آقائی

 

چکیده :

زمینه و هدف: اعمال ناایمن جزء اصلی­ترین عوامل بروز حوادث رخ‌داده در صنایع می­باشند. با این وجود نسبت دادن بروز حوادث به اعمال ناایمن بدون در نظر گرفتن چرایی ایجاد آنها نمی­تواند کمک قابل توجهی در پیش­گیری از حوادث داشته باشد. تلاش برای شناسایی فاکتورهای تاثیر­گذار سازمانی و نظارتی در بوجود آمدن اعمال ناایمن و همچنین تعیین اثرات متقابل بین این فاکتورها می­تواند مدیریت را جهت اختصاص استراتژی­های کنترلی مناسب بمنظور کاهش حوادث یاری نماید. هدف مطالعه حاضر تلفیق چارچوب “تجزیه و تحلیل فاکتورهای انسانی و طبقه بندی سیستم” و شبکه­ های بیزین بمنظور شناسایی فاکتورهای مختلف در بروز اعمال ناایمن و تعیین ارتباطات و تعاملات میان فاکتورهای شناسایی شده جهت ارائه استراتژی­های مداخله­ای مناسب برای پیشگیری از حوادث در آینده می­باشد.

روش بررسی: ابتدا حوادث رخ­داده در یک مجتمع بزرگ معدن سنگ آهن واقع در جنوب کشور در یک دوره ۵ ساله جمع ­آوری و سپس مهمترین حوادث غربال شد. با استفاده از یک تیم آنالیز حادثه و براساس چارچوب تجزیه و تحلیل فاکتورهای انسانی و طبقه بندی سیستم تمامی عوامل علی در هر حادثه شناسایی شد. در مجموع داده­ های آنالیز حادثه مربوط به ۲۵۰ حادثه شغلی جمع ­آوری و پایگاه داده ایجاد شد. شبکه بیزین با الهام از چارچوب سلسه مراتبی تجزیه و تحلیل فاکتورهای انسانی و طبقه بندی سیستم ایجاد شد و با استفاده از الگوریتم امیدریاضی-بیشینه سازی و پایگاه داده آموزش داده شد. بمنظور تعیین فاکتورهای با بیشترین تاثیر در ایجاد اعمال ناایمن از رویکرد اطلاعات متقابل استفاده و آنالیز حساسیت انجام شد.

یافته­ ها: نتایج این مطلعه نشان داد که در سطح اعمال ناایمن، خطاهای مبتنی بر مهارت و در میان فاکتورهای علّیتی که منجر به ایجاد اعمال ناایمن می­شوند، فاکتورهای محیطی و طراحی نامناسب عملیات دارای بیشترین احتمال پیشین بودند. آنالیز حساسیت نشان داد که فاکتورهای محیطی از سطح ۲، طراحی نامناسب عملیات از سطح ۳ و فرایند­های سازمانی از سطح ۴  تجزیه و تحلیل فاکتورهای انسانی و طبقه بندی سیستم بیشترین تاثیر را در بروز اعمال ناایمن دارند. بر اساس آنالیزهای صورت گرفته استراتژی‌هایی جهت کاهش اعمال ناایمن کارکنان ارائه گردید.

نتیجه ­گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که فاکتورهای محیطی و طراحی نامناسب عملیات دارای بیشترین تأثیر در بروز اعمال ناایمن هستند. اگرچه تأثیرات سازمانی به­ عنوان عوامل غیرمستقیم در بروز اعمال ناایمن نقش دارند ولی توجه به مرتفع نمودن نقایص در این سطح می­تواند در کاهش حوادث مؤثر باشد.

 

واژه‌های کلیدی : تجزیه و تحلیل فاکتورهای انسانی و طبقه بندی سیستم ، اعمال ناایمن ، شبکه بیزین

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی ارتباط میان فاکتورهای انسانی و سازمانی در حوادث شغلی با استفاده از رویکرد شبکه بیزین: مطالعه موردی حوادث صنعت معدن ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=46348

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.