کل 26856
1

بررسی ارتباط بین شاخص استرس محیطی و برخی پارامترهای فیزیولوژیکی بدن کارگران در یک معدن روباز

  • کد خبر : 9444
  • 09 مرداد 1396 - 0:00
بررسی ارتباط بین شاخص استرس محیطی و برخی پارامترهای فیزیولوژیکی بدن کارگران در یک معدن روباز

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۸ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۵

 

نویسندگان : محمد جواد جعفری ، حسن اصیلیان مهابادی ، غلام حیدر تیموری ، سهیلا خدا کریم

 

چکیده :

مقدمه: در بسیاری از محیط­ های صنعتی و معدنی، استرس گرمایی علاوه بر ایجاد عوارض و بیماری باعث کاهش بهره­ وری، روحیه ضعیف و افزایش هزینه و حوادث می ­شود. برای ارزیابی میزان تنش­ های گرمایی شاخص ­های تنش گرمایی توسعه یافته ­اند. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی تنش گرمایی و بررسی ارتباط بین شاخص­ ESI و پارامترهای فیزیولوژیکی بدن کارگران در یک معدن روباز می­ باشد.

روش بررسی: این مطالعه مقطعی بر روی۱۲۰ نفر نمونه مرد سالم شاغل در یک معدن روباز در تابستان ۱۳۹۳ انجام گرفت. دمای پرده صماخ و دمای پوست با استفاده از دستگاه ترمومتر دیجیتالی مدل FT 70 ساخت شرکت بروئر کشور آلمان اندازه­ گیری شد. ضربان قلب و فشار خون با استفاده از دستگاه دیجیتال Emsig (مدل BO26) ساخت کشور تایوان انداز ه­گیری شد. کلیه متغیرهای محیطی به‌طور همزمان با پارامترهای فیزیولوژیکی در حین استراحت و کار اندازه­ گیری و ثبت شدند. شاخص ESI با استفاده از فرمول محاسبه گردید. در نهایت از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شد.

نتایج: میانگین شاخص ESI محاسبه شده برای افراد oC29.23 بدست آمد، واحدهای حفاری و حمل ­و ­نقل بیشترین و کمترین میزان شاخص ESI را دارا بودند (به ترتیب oC30.45 و oC28.03). نتایج نشان داد که میزان همبستگی شاخص ESI با پارامترهای فیزیولوژیکی مورد مطالعه معنادار می ­باشد (۰.۰۱>P). ضریب همبستگی پیرسون بین شاخص ESI با دمای پرده صماخ، دمای پوست، ضربان قلب، فشار سیستولیک و دیاستولیک خون به ترتیب مساوی ۰.۶۱۴، ۰.۵۰۷، ۰.۴۸۲، ۰.۳۵۵ و ۰.۲۴۷ بدست آمد. بیشترین همبستگی مربوط به دمای عمقی (پرده صماخ) با مقدار ۰.۶۱۴ بود.

نتیجه­ گیری: میزان استرس حرارتی در محیط­ های کاری معدن بالا بود و کارگران واحد حفاری با شرایط استرس حرارتی بالاتری مواجه بودند و شاخص ESI تا حدودی ارتباط قابل قبولی با پارامترهای فیزیولوژیکی در محیط­ کاری مانند معادن روباز نشان داد. انجام مطالعات بیشتر بر روی شاخص ESI در شرایط کاری و دمایی مختلف به توسعه این شاخص منجر خواهد شد.

 

واژه‌های کلیدی : شاخص ESI ، پارامترهای فیزیولوژیکی ، معدن روباز

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9444

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.