کل 26883
2

“بررسی اثربخشی IPM/FFS بر ابعاد زیست محیطی و اقتصادی جوامع روستایی”مطالعه موردی (شهرستان فریدونکنار استان مازندران)

  • کد خبر : 8340
  • 28 فروردین 1397 - 0:00
“بررسی اثربخشی IPM/FFS بر ابعاد زیست محیطی و اقتصادی جوامع روستایی”مطالعه موردی (شهرستان فریدونکنار استان مازندران)

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۹ ، (ویژه نامه شماره ۵) – شماره پیاپی ۵ ، تابستان ۱۳۹۶

 

نویسندگان: مریم هاشمی ، اکرم الملوک لاهیجانیان

 

چکیده:

زمینه و هدف : این پژوهش به بررسی و ارزیابی دستاوردهای شالیکاران در پی اجرای IPM/FFS در کشت بوم های زراعی برنج بر ابعـاد اقتصادی و زیست محیطی جوامع روستایی تحت پوشش پروژه توانمندسازی شالیکاران شهرسـتان فریـدون کنار اسـتان مازنـدران و اهمیـت توسعه شیوه کشاورز به کشاورز در مدیریت تولید محصول سالم میپردازد.

روش بررسی: در این بررسی به طور تصادفی بر روی ٨٠ نفـر از شـالیکاران ۴ روسـتای سـوته ، فـرم ، حیـدر کلا و رود بسـت از شهرسـتان فریدون کنار انتخاب شدند، به سه گروه از کشـاورزان اجراکننـده FFS/IPM  (گـروه اول )، کشـاورزان تحت تـاثیر (گـروه دوم ) و کشـاورزان بدون اطلاع از این طرح (گروه سوم )، تقسیم شدند. فرضیه تحقیق بررسی رابطه معنی دار بین اجرای طرح IPM/FFS در روستا و شاخص – های زیست محیطی و اقتصادی بوده است . براین اساس ، روش توصیفی، قیاسی و همبستگی انتخـاب گردیـد و بـرای آزمـون فرضـیه هـا  از شاخص های مرکزی و ضریب همبستگی پیرسون ، کایاسکوئر و کروس کالوالیس استفاده شد.

یافته ها: نتایج حاکی از آن است که همبستگی معنی داری بین اجرای طرح و کاهش مصرف سموم در هر سه گروه مطالعاتی وجود دارد به طوری که میزان دفعات سمپاشی افراد در هر سه گروه نسبت به سال های پیشتر به میزان ۴۵% ، کاهش یافته است . آمار نشـان مـیدهـد در سال ٨٧ ، در گروه اول و دوم ١١ نفر به طور کامل سمپاشی نکرده اند. البته این اقدام در گروه اول کاملا اصولی و در گـروه دوم غیراصـولی انجام گرفته است که میتوان تفاوت عمل را در جداول آماری مشاهده کرد.اکثریت افراد در گروه سوم و دوم دو مرتبه سمپاشی کردنـد، بـه طوری که ۵٠% افرادی که به صورت مشارکت کامل (٧-۶ سال ) در طرح حضور دارند فقط یکبار اقدام به سمپاشی کرده اند و میزان مصرف را تا ٨٠% تقلیل داده اند. این درحالی است که همین افراد در هر سه گروه در مصاحبات شان ذکر کردند در دو و سه سال قبل بیش از ٣ مرتبه سمپاشی کرده اند و این میزان گاهی تا ٧ مرتبه نیز می رسیده است و فقط ١ نفر از افراد گروه سوم بیش از سه مرتبه سمپاشی کرده است و بر این اساس در هر سه گروه از نظر کاهش هزینه های خرید سموم و دستمزد کارگران سمپاش تا ٧٠%  (میزان ١٠٠ هـزار تومـان در هـر هکتار) صرفه جویی شده است . همان طور که در آرژانتین و برزیل تحقیق مشابهی نشان داده که با اجرای طرح ١/٢ میلیون دلار صرفه جویی در هزینه های کشت سویا و پنبه شده است (٩).

بحث و نتیجه گیری: نتایج این بررسی نشان میدهد، که بین اجرای طرح IPM/FFS و ارتقا آگاهی های  علمی و فنی کشاورزان ، کاهش مشکلات مهم گذشته ، رعایت بهداشت فردی و زیست محیطی، کاهش مصرف سموم شیمیایی، کـاهش هزینـه ها، افـزایش درآمـد و تولیـد شالیکاران و کاهش بیماری بلاست همبستگی معنی داری وجود دارد. در حالیکه همبستگی معنـی دار بـین اجـرای طـرح و اشـتغال زایی، کاهش مصرف کود شیمیایی، تهیه و استفاده از کودهای طبیعی وجود ندارد.

 

واژه های کلیدی: شیوه کشاورز به کشاورز ، مدیریت تلفیقی آفات ، مدرسه در مزرعه ، کود شیمیایی ، بلاست

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری
بهاره آذروند؛ ستار انوریا
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی
فاطمه مهدیزاده سراج؛ محمد مهدی دانش؛ هانیه صنایعیان

لطفا برای دانلود مقاله ” “بررسی اثربخشی IPM/FFS بر ابعاد زیست محیطی و اقتصادی جوامع روستایی”مطالعه موردی (شهرستان فریدونکنار استان مازندران) ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8340

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.