کل 26853
0

بالگردها در ۷ استان کشور برای اطفای آتش سوزی جنگل ها استقرار می یایند

  • کد خبر : 16558
  • 19 خرداد 1395 - 11:08
مدیر کل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس توافق نامه ای میان سازمان محیط زیست و وزارت دفاع مقرر شد بالگردهایی در ۷ استان کشور با منظور اطفای آتش سوزی جنگل ها مستقر شوند.

 علی تیموری در نشست خبری افزود: قرار شد این بالگردها بیشتر در استان هایی که آتش سوزی بیشتری دارند مستقر و به استان های همجوار نیز خدمات رسانی کنند که بر این اساس در استان های فارس، گلستان، آذربایجان شرقی، لرستان، ایلام، کرمانشاه و خراسان رضوی مستقر شوند. 

وی اظهار کرد:این استان ها در ۱۰ سال گذشته در مورد آتش سوزی جنگل های خود وضعیت مناسبی ندارند، به عنوان مثال در سال ۹۴ حدود ۱۳۰ هکتار از جنگل های استان گلستان در آتش سوخت بنابراین نیازمند خدمات رسانی بیشتری هستند. 

تیموری ادامه داد: شاید در برخی مناطق نتوان از بالگرد برای خاموش کردن آتش استفاده کرد اما می توان نیروها و تجهیزات را منتقل کرد زیرا یکی از مشکلات اصلی در آتش سوزی مناطق صعب العبور دسترسی به آنها است. 

وی گفت: بر اساس این توافق نامه بالگرد از اول خرداد ماه در این هفت استان و استان های همجوار آماده برای خدمات رسانی هستند. 

وی به اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سایر نهادها در مورد مهار آتش سوزی جنگل ها اشاره کرد و گفت: با اقداماتی که انجام شد سال گذشته شاهد کاهش ۵۰ درصد آتش سوزی در جنگل های کشور نسبت به سال ۹۳ بودیم. 

تیموری ادامه داد: همچنین در هفته گذشته در سه استان معین کشور برای اطفای حریق در جنگل ها از جمله لرستان، فارس و ایلام با همکاری ۵ استان همیار مانور اطفای حریق برگزار شد  

تصویب ۵ منطقه قرق 

وی گفت: از دو سال گذشته ۵ منطقه در استان های کرمان ، یزد و سمنان برای قرق به متقاضیان واگذار شد که با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست فعالیت می کنند و به تصویب شورای عالی محیط زیست رسید و به زودی صورتجلسه قرق های اختصاصی به استانداری ها ابلاغ می شود. 

تیموری افزود: قرق های اختصاصی مناطقی خارجی از مناطق حفاظت شده تحت پوشش سازمان محیط زیست هستند که متقاضیان در آن اقدام به تکثیر و پرورش گونه های حیات وحش می کنند که فرصت خوبی برای ایجاد ظرفیت های جدید برای حفاظت و صدور مجوزهای جدید شکار است. 

وی گفت: تاکنون ۱۱ مجموعه تکثیر و پرورش حیات وحش را باطل کردیم و قرار است زمین هایی که برای این منظور دریافت کرده بودند را به منابع طبیعی برگردانند. 

تیموری افزود: هنوز مجوز شکاری در قرق های اختصاصی صادر نشده است بلکه ابتدا حیات وحش این مناطق را سرشماری می کنیم و وقتی به حد نصاب رسیدند برای حدود ۵ تا ۶ درصد از مناطق مجوز شکار صادر می کنیم.

بازنگری آیین نامه اجرایی قانون شکار و صید 

مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به اهمیت موضوع شکار و صید، مساله بازنگری این قانون که سالها قبل نوشته شده ، در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت تا برای تصویب به هیات دولت ابلاغ شود.

کاهش دستورالعمل های شکار 

وی گفت: قبل از سال ۹۲ حددو ۲۵ دستورالعمل بهره برداری از گونه های جانوری وحشی را سازمان محیط زیست به استان ها ابلاغ کرده بود که شامل ۸ گونه آبزیان، ۸ گونه انواع پرندگان و ۹ مورد چهارپایان بود . 

تیموری افزود: اما به دلیل اهمیت حفاظت از این گونه ها که برخی از آنها در معرض خطر انقراض قرار دارند، سازمان حفاظت محیط زیست سال ۹۴ این دستورالعمل کاهش داد و آنرا به ۱۷ دستورالعمل رساند که عمدتا مربوط به چهارپایان است. 

وی ادامه داد: بر اساس کاهش دستورالعمل و بازبینی برخی از آنها محدودیت هایی در شکار و صید گونه های وحشی ایجاد شد و در حدود ۱۰ استان شکار پرنده و ۲۱ استان به طور کلی شکار و صید ممنوع شد.
تیموری گفت: همچنین سه استان تهران، بوشهر و اردبیل نیز به عنوان مناطق شکار ممنوع تصویب و اعلام شدند.

صدور ۲۰ مجوز جدید برای باغ وحش ها ، باغ پرندگان و مراکز نگهداری پرندگان 

وی اظهار کرد: ۸۵ مورد باغ وحش، باغ پرندگان و مراکز نگهداری پرندگان تحت نظر سازمان حفاظت محیط زیست فعالیت می کند که با توجه به اهمیت موضوع قوانین این مراکز بازنگری شد. 

تیموری ادامه داد: از سال ۹۳ به قبل بخش زیادی از این مراکز بدون مجوز فعالیت می کردند که بعد از بررسی در سال ۹۴ برای حدود مرکز مجوز صادر کردیم. 

خالی شدن سیرک های کشور از گونه های جانوری 

مدیر کل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست خالی کردن سیرک های کشور از گونه های جانوری بود که موفق به اجرای آن شد.  

وی افزود: از ابتدای سال ۹۵ هیچ مجوزی برای نگهداری از حیات وحش در سیرک ها صادر نشده است و به طور کلی ممنوع شده است. 

وی اظهار کرد: با جرات می توان گفت که ایران جزو کشورهایی است که از حیات وحش در سیرک های خود استفاده نمی کند. 

تیموری گفت: برای تشویق و ایجاد انگیزه این کار قرار است امسال دو باغ وحش را به عنوان واحدهای نمونه معرفی کنیم. 

ورود و خروج حیات وحش با مجوز سازمان محیط زیست 

تیموری گفت: مقابله با قاچاق حیات وحش در کشور نیازمند یک سیستم هدفمند و مدون است تا بتوان آنرا کاهش داد که بالارفتن آگاهی مردم بسیار حائز اهمیت است زیرا با این حساب مردم از خریداری حیات وحش خودداری می کنند. 

وی افزود: دراین راستا نشست هایی را با ادارات کل گمرک فرودگاه ها داشتیم و مقرر شد ورود و خروج حیات وحش از این طریق با مجوز سازمان محیط زیست باشد. 

تیموری اظهار کرد: با پلیس فتا هم در مورد سایت های فعال در مورد خرید و فروش حیات وحش وارد مذاکره شدیم که بر این اساس تلاش می شود این سایت ها شناسایی و متوقف شوند.

بیمه گونه های نادر حیات وحش 

وی گفت: بیمه گونه های نادر حیات وحش از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و از سال گذشته پلنگ ایرانی به مدت ۵ سال از طریق ' بیمه ما ' بیمه شد که بر این اساس تمام خساراتی که پلنگ به دام و انسان وارد می کند را بیمه پرداخت می کند بدون اینکه سازمان حفاظت محیط زیست هزینه ای تقبل کند. 

تیموری افزود: از ابتدای سال ۹۵ تاکنون دو قلاده تلفات پلنگ داشتیم که یکی ناشی از زایمان سخت بود و دیگری به علت سقوط از کوه و صخره تلف شد. 

وی اظهار کرد: اما به طور کلی ۷۰ درصد تلفات پلنگ ناشی از هجوم به گله و شکارچیان غیرقانونی است که بیمه تا حد زیادی این گونه ارزشمند را پوشش می دهد.
به گفته تیموری بیمه کردن خرس سیاه، خرس قهوه ای و گاندو نیز در دستور کار قرار دارد.

توقف تولید سلاح های شکاری 

مدیر کل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توافقی میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت دفاع ، تولید سلاح های شکاری متوقف شد و سلاح های قاچاق نیز با شدت بیشتری کنترل می شود. 

وی با اشاره به اینکه امسال آموزش شکارچیان جزو برنامه های سازمان محیط زیست است افزود: شکارچیانی که قرار است دفترچه شکار با هدف امرار معاش دریافت کنند تحت آموزش قرار خواهند گرفت.(ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=16558

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.