کل 26883
2

اندازه گیری و پایش مواد آلی و نوترینت ­ها در طول رودخانه چناران بجنورد

  • کد خبر : 9739
  • 07 خرداد 1396 - 0:00
اندازه گیری و پایش مواد آلی و نوترینت ­ها در طول رودخانه چناران بجنورد

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۳ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۴

 

نویسندگان : علی عطاملکی , شهرام صادقی , محمد دولتی , میترا غلامی , رضا قربانپور , احسان ابویی مهریزی

 

چکیده :

سابقه و اهداف: آلودگی های ناشی از مواد آلی و نوترینت های موجود در منابع آبی ناشی از تخلیه فاضلاب صنایع و استفاده از کودهای شیمیایی، از خطرناکترین تهدیدکننده های سلامت انسان و محیط زیست میباشند. رودخانه چناران آب آشامیدنی و کشاورزی روستاها را تأمین میکند. فاضلاب های متنوعی به علت نزدیکی به اجتماعات وارد این رودخانه میشوند؛ بنابراین آگاهی و شناخت کیفیت رودخانه ها امری لازم و ضروری به نظر میرسد.

روش­ بررسی: پژوهش حاضر توصیفی- مقطعی بوده و روند تغییرات مواد آلی و نوترینت ها در طول رودخانه را مورد بررسی قرار میدهد. به این منظور، نمونه ها به دلایل فصلی بودن رودخانه و برداشت زیاد از آنکه طرح حاضر را با محدودیت زمانی مواجه میکرد، در سه ماه و به صورت دو بار در ماه از شش ایستگاه برداشت شد و مقدار مواد آلی و نوترینت ها با سنجش COD، BOD 5، نیترات، نیتریت و فسفات کل انجام گرفت.

یافته ها : در ماه اول بیشترین مقدار برای پارامترهای BOD5، COD، فسفات، نیتریت، نیترات و TS به ترتیب برابر با مقدار ۴.۳ ، ۹، ۱.۰۸، ۰.۱۶۵، ۱۱.۳ میلی گرم بر لیتر و ۰/۱۱ گرم بر لیتر به ترتیب در ایستگاه های ۳، ۳، ۴، ۴، ۴ و ۲ اندازه گیری شد. در ماه دوم بیشترین مقدار برای پارامترهای BOD5، COD، فسفات، نیتریت، نیترات و TS به ترتیب برابر با مقدار ۳.۵۵، ۱۸، ۳.۰۱۵، ۰.۱۶۴، ۵ میلی گرم بر لیتر و ۰/۱۲ گرم بر لیتر به ترتیب در ایستگاه های ۶، ۶ ، ۵، ۶، ۶ و ۲ اندازه گیری شد. در ماه سوم نیز بیشترین مقدار برای پارامترهای BOD 5، COD، فسفات، نیتریت، نیترات و TS به ترتیب برابر با مقدار ۳/۱، ۲۳، ۱/۳۶، ۰/۱۱۴، ۴/۶۵ میلی گرم بر لیتر و ۰/۱ گرم بر لیتر به ترتیب در ایستگاه های ۳، ۴، ۶، ۶، ۴ و ۲ اندازه گیری شد.

نتیجه گیری: آب رودخانه در برخی از ایستگاه ها آلوده بوده و از استانداردهای موجود بالاتر میباشد. با پایش عوامل فیزیکی، شیمیایی و همچنین مقایسه با استانداردهای محیط زیست در ایستگاه ها ی موردنظر، اثرات زیست محیطی آلودگی در قسمت های مختلف رودخانه مشهود می باشد.

 

واژه‌های کلیدی : نوترینت ها ، مواد آلی ، رودخانه چناران ، بجنورد

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9739

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.