کل 26877
2

اقدامات سازمان جنگل‌ها برای مقابله با گرد و غبار سیستان و بلوچستان

  • کد خبر : 20622
  • 05 مرداد 1395 - 12:26

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها ضمن تشریح اقدامات این سازمان به منظور مقابله با گرد و غبار در استان سیستان و بلوچستان به ضرورت انسجام مطالعات دستگاه‌های مختلف به منظور مقابله با گرد و غبار این استان تاکید کرد.

پرویز گرشاسبی در جلسه بررسی وضعیت گرد و غبار استان سیستان و بلوچستان و تالاب هامون بیان کرد: باید روشن شود که در سطح ۵۰۰ هزار هکتاری از هامون چه اقدامات و موضوعاتی دنبال می‌شود و تکلیف هامون به طور کامل مشخص شود. سابقه اقدامات با عملیات مکانیکی و بیولوژیکی به سال ۱۳۴۸ بر می‌گردد همچنین در راستای مقابله با گرد و غبار عملیات مالچ پاشی در این منطقه انجام شده و ادامه دار است. 

وی با بیان اینکه اعتبارات مربوط به این اقدامات طی سال‌های گذشته افزایش هم داشته است، تصریح کرد: در سال ۹۴ شش هکتار نهال کاری و بیش از ۴۰۰۰ هکتار مراقبت و آبیاری انجام شده است و محدودیت نیروی انسانی و پیمانکار و کمبود بودجه، موانع سازمان جنگلها برای مقابله با گرد و غبار در این منطقه است. 

معاون سازمان جنگلها با تاکید بر اینکه مشکل گرد و غبار سیستان و بلوچستان از نبود استراتژی نیز هست افزود: باید روی اراضی کشاورزی منطقه تصمیم گیری کنیم پروژه‌هایی چون نهال کاری، بذر باشی و مالچ پاشی از جمله اقداماتی است که سازمان جنگلها انجام داده است در دشت سیستان ۶۰۰ هزار هکتار نهال کاری و تولید و تامین ۸۰۰۰ اصله نهال صورت گرفته است همچنین در برنامه ششم توسعه ۷۷ میلیارد تومان برای تقویت و توسعه کارهای قبلی پیش بینی شده است. 

گرشاسبی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت کنوانسیون بیابان زایی و آئین نامه مقابله با گرد و غبار جهت شناخت کانون‌های گرد و غبار خارجی استفاده کنیم، گفت: دیپلماسی جدی برای تهیه این برنامه ضرورت دارد. همچنین مطالعات سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط با گرد و غبار باید انسجام داشته و با توجه به خشکسالی‌های ممتد در این منطقه تصمیمی جدی برای هامون گرفته شود تا به بهترین شکل و با توان بالای مدیریت این منطقه صورت گیرد و باید یک برنامه علمی از طریق کارگروه ملی گرد و غبار ارائه شود.(ایسنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=20622

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.