کل 26875
2

افزایش گازهای تخریب‌کننده لایه اوزون

  • کد خبر : 19993
  • 02 اسفند 1393 - 23:43
کارشناسان محیط زیست در یک گزارش جدید نسبت به افزایش گازهای تخریب‌کننده لایه اوزون هشدار دادند.

دانشمندان محیط زیست در این گزارش که به تازگی منتشر شد نسبت به افزایش حجم گازهایی که به لایه اوزونِ محافظ زمین حمله و آن را تخریب می‌کنند، هشدار داده و تاکید کردند این گازها ترکیبات شیمیایی مصنوع بشر هستند که قوانین مربوط به حفاظت از لایه اوزون در یکی از پروتکل‌های اصلی سازمان ملل شامل آنها نمی‌شوند.

متخصصان دانشگاه لیدز در شمال انگلیس در این رابطه خاطر نشان کردند: در بررسی‌های انجام شده در دو مدل رایانه‌ای آشکار شد این گازها که ترکیباتی با عمر بسیار کوتاه یا به اختصار «VSLS» هستند، قدرت تخریب کردن سپر دفاعی استراتوسفری زمین را دارند.
آنها تاکید کردند با توجه به افزایش تولید و انتشار گازهای کُلردار به دست انسان، آسیب ناشی از این گازها به لایه اوزون جدی و رو به افزایش است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این متخصصان با ابزار شگفتی در این باره می‌گویند: جالب است بدانید یکی از همین گازهای نامبرده در این گزارش، موسوم به «دی‌کلرومتان» که قرار بوده در کارخانه‌ها جانشینی بی‌خطر برای گازهای تخریب کننده لایه اوزون باشد، هم‌اکنون خود خطری جدی برای لایه محافظ زمین است.
در قوانین مندرج در پروتکل مونترال سال ۱۹۸۷ سازمان ملل، تعدادی از گازهایی که تخریب‌کننده لایه اوزون هستند، معرفی و استفاده از آنها در صنایع و کارخانه‌ها غیرقانونی اعلام شد اما ترکیبات و گازهای VSLS که متخصصان دانشگاه لیدز در این گزارش به آنها اشاره کرده‌اند از جمله مواد شیمیایی مصنوع بشر هستند که در این پروتکل نامی از آنها برده نشده در حالی که در تخریب و نابودی لایه اوزون تاثیر چشمگیر دارند. VSLS گازهایی هستند که طول عمر کوتاهی دارند و معمولا ظرف کمتر از شش ماه تجزیه می‌شوند.
«ریان حسینی»،‌ محقق اصلی این مطالعه در گفت و گویی با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد: مدل‌های رایانه‌ای ما نشان می‌دهند که VSLS سهم مهمی در از دست رفتن اوزون در لایه استراتوسفر دارند.

وی افزود: به طور میانگین در سطح جهانی میزان از دست رفتن اوزون تحت تاثیر ترکیبات VSLS در لایه‌های تحتانی استراتوسفر می‌تواند به ۲۵ درصد برسد در حالی که در ارتفاعات بالاتر این تاثیر مخرب کمتر مشاهده می‌شود. این تاثیر در لایه‌های پایینی جو برای محیط زیست و موجودات زمین تهدید جدی است. (ایسنا)/

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=19993

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.