کل 26853
1

استفاده از شبیه ساز رانندگی بمنظور ارزیابی زمان واکنش راننده به دو نوع چراغ ترمز

  • کد خبر : 10442
  • 15 بهمن 1395 - 0:00
استفاده از شبیه ساز رانندگی بمنظور ارزیابی زمان واکنش راننده به دو نوع چراغ ترمز

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۰ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۲

 

نویسندگان : مهندس محمد صادق سهرابی ، دکتر مجید معتمدزاده ، دکتر رستم گل محمدی ، دکتر عباس مقیم بیگی

 

چکیده :

زمینه و هدف: مهمترین عامل در تصادف با خودروی مقابل عوامل انسانی می‌باشند. راننده با توجه به چراغ‌های ترمز متوجه خطر شده و اقدام به عکس‌العمل می‌نماید. زمان انجام این عکس‌العمل می‌تواند از بروز تصادف جلوگیری کند. مطالعه با هدف ارزیابی زمان واکنش راننده به چراغ ترمز استاندارد و چراغ ترمز چشمک زن پویا با استفاده از دستگاه شبیه‌ساز رانندگی انجام شده است.

روش بررسی: این مطالعه پژوهشی مداخله‌ای از نوع تجربی می‌باشد که بر روی ۴۶ راننده (۱۰ زن و ۳۶ مرد) انجام گرفته است. هر یک از شرکت‌کنندگان به مدت ۱ ساعت با دستگاه شبیه‌ساز با چراغ ترمز استاندارد و چراغ ترمز چشمک زن در شرایط روز و شب به رانندگی پرداختند.

یافته ها: نتایج نشان دادکه بازای هر سال افزایش سن رانندگان، زمان واکنش ۵۸۵/۱۱ میلی ثانیه کاهش می یابد. زنان زمان واکنش آهسته تری نسبت به مردان داشتند. رابطه معنی داری بین شرایط رانندگی و زمان واکنش ترمز مشاهده نشده و زمان سپری شده از تاریخ اخذ گواهینامه اثر معنی داری روی زمان واکنش نگذاشته است.

نتیجه گیری: در مجموع این تحقیق نشان داد که استفاده از چراغ قرمز چشمک زن پویا با فرکانس ۷ هرتز زمان واکنش ترمز را بطور معنی داری کاهش می دهد.

 

واژه‌های کلیدی : ارگونومی ، تصادفات رانندگی ، چراغ ترمز چشمک‌زن

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10442

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.