![](http://dl.hsenk.ir/uploads/2019/07/salamat_kar_logo.jpg)
توضیحات :
مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران
دوره ۱۰ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۲
نویسندگان : مهندس محمد صادق سهرابی ، دکتر مجید معتمدزاده ، دکتر رستم گل محمدی ، دکتر عباس مقیم بیگی
زمینه و هدف: مهمترین عامل در تصادف با خودروی مقابل عوامل انسانی میباشند. راننده با توجه به چراغهای ترمز متوجه خطر شده و اقدام به عکسالعمل مینماید. زمان انجام این عکسالعمل میتواند از بروز تصادف جلوگیری کند. مطالعه با هدف ارزیابی زمان واکنش راننده به چراغ ترمز استاندارد و چراغ ترمز چشمک زن پویا با استفاده از دستگاه شبیهساز رانندگی انجام شده است.
روش بررسی: این مطالعه پژوهشی مداخلهای از نوع تجربی میباشد که بر روی ۴۶ راننده (۱۰ زن و ۳۶ مرد) انجام گرفته است. هر یک از شرکتکنندگان به مدت ۱ ساعت با دستگاه شبیهساز با چراغ ترمز استاندارد و چراغ ترمز چشمک زن در شرایط روز و شب به رانندگی پرداختند.
یافته ها: نتایج نشان دادکه بازای هر سال افزایش سن رانندگان، زمان واکنش ۵۸۵/۱۱ میلی ثانیه کاهش می یابد. زنان زمان واکنش آهسته تری نسبت به مردان داشتند. رابطه معنی داری بین شرایط رانندگی و زمان واکنش ترمز مشاهده نشده و زمان سپری شده از تاریخ اخذ گواهینامه اثر معنی داری روی زمان واکنش نگذاشته است.
نتیجه گیری: در مجموع این تحقیق نشان داد که استفاده از چراغ قرمز چشمک زن پویا با فرکانس ۷ هرتز زمان واکنش ترمز را بطور معنی داری کاهش می دهد.
واژههای کلیدی : ارگونومی ، تصادفات رانندگی ، چراغ ترمز چشمکزن
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>