کل 26859
2

ارزیابی چرخه حیات تولید فولاد از آهن قراضه : مطالعه موردی در یک کارخانه فولاد

  • کد خبر : 51111
  • 15 بهمن 1400 - 19:28
ارزیابی چرخه حیات تولید فولاد از آهن قراضه : مطالعه موردی در یک کارخانه فولاد

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۱۲ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۸

 

نویسندگان : سارا خوش یمن ، آوا حیدری ، علیرضا حیدری 

 

چکیده :

زمینه و هدف: صنعت فولاد، بزرگترین مصرف­ کننده انرژی در جهان است. سالانه مقادیر زیادی ضایعات آهن تولید می­ شود که استفاده از آن در صنعت فولاد، امری اقتصادی است. در این مطالعه هدف آن است که پیامدهای زیست­ محیطی استفاده از آهن­ های قراضه به‌عنوان ماده خام برای تولید فولاد با روش ارزیابی چرخه حیات بررسی شود.

روش بررسی: برای انجام این ارزیابی، از نرم افزار Simapro و پایگاه دادهEcoinvent  استفاده شد. داده­ های مربوط به فرایند تولید فولاد (مواد خام، پسماند و محصول) به روش مصاحبه از کارخانه فولاد جمع ­آوری گردید، سپس اثرات زیست ­محیطی به کمک روش­ های ReCiPe، Cumulative Energy Demand (CED)، (IPCCIntergovernmental Panel on Climate Change و رد پای آب کمی شدند.

یافته ­ها: نتایج به‌دست آمده از روش ReCiPe نشان داد که از بین گروه ­های تاثیر، سمیت برای اکوسیستم خشکی با مقدار kg 1,4-Dichlorobenzene (1,4-DCB) eq/ton   ۱۴۳۹۲ فولاد و گرمایش جهانی با مقدار kg CO۲ eq/ton ۵۲۸۹ فولاد به ترتیب بزرگترین تاثیرات زیست محیطی این فرایند هستند. کمترین پیامد زیست محیطی این فرایند برای گروه ­های تاثیر سمیت سرطان­ زایی برای انسان و سمیت برای آب­ های شیرین به‌دست آمد. ردپای کربن ناشی از فعالیت این  کارخانه ton CO۲ eq/ton ۵/۲۴ فولاد است. مهمترین زیر­بخش تولید کننده گازهای گلخانه­ ای مربوط به مصرف الکتریسیته با مقدار kg CO۲ eq/ton۲۹۰۰ فولاد است. تقاضای انرژی تجمعی (انرژی حاصل از سوخت فسیلی) یک تن شمش فولادی برابر با MJ ۷۳۳۹۳ است که سه برابر معادل جهانی آن است. ردپای کلی آب برای یک تن فولاد، m۳ ۱۹/۵ آب است که تقریبا برابر با معادل آن در اروپا است.

نتیجه ­گیری: استفاده از ضایعات آهن قراضه در فرایند تولید فولاد به‌جای سنگ آهن، باعث کاهش مقدار پتانسیل سمیت در انسان و مصرف منابع معدنی شده است.

 

واژه‌های کلیدی : ارزیابی چرخه حیات ، صنایع تولید فولاد ، آهن قراضه ، سیما پرو

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” ارزیابی چرخه حیات تولید فولاد از آهن قراضه : مطالعه موردی در یک کارخانه فولاد ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=51111

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.