کل 26875
4

ارزیابی و رتبه بندی ریسک های ایمنی پروژه های عمرانی شهرداری اصفهان با تکنیک تاکسونومی و رویکرد ساختار شکست ریسک

  • کد خبر : 59883
  • 19 مهر 1401 - 22:40
ارزیابی و رتبه بندی ریسک های ایمنی پروژه های عمرانی شهرداری اصفهان با تکنیک تاکسونومی و رویکرد ساختار شکست ریسک

توضیحات :

فصلنامه بهداشت کار و ارتقا سلامت

 

دوره ۲ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۷

 

نویسندگان : امیرحسین نادعلی جلوخانی ، سید رسول آقاداوود ، مهدی کرباسیان ، عبدالمجید عبدالباقی

 

چکیده :

مقدمه: با توجه به گسترده بودن حجم کار پروژه های عمرانی در شهرداری و اختصاص بیش از ۷۰ درصد بودجه مصوب به آن، شناسایی فاکتورهای تأثیرگذار بر ایمنی آن ها بسیار حائز اهمیت می­باشد. از ایـن رو هدف اصلی در این مقاله ارزیابی و رتبه بندی ریسک های ایمنی پروژه های عمرانی شهرداری اصفهان می باشد.

روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت توصیفی تحلیلی در سال ۱۳۹۶ انجام گرفت. در این پژوهش، سطوح ساختار شکست ریسک، مولفه ها و معیارهای اثرگذار بر ریسک های ایمنی پروژه های شهرداری به روش مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته از ۳۰ نفر از مدیران و متخصصین شهرداری اصفهان، تعیین شد و اولویت بندی ریسک ها با استفاده از تکنیک تاکسونومی و داده ها با استفاده از نرم افزار Spss۲۰  وExcel۲۰۱۰  تجزیه و تحلیل گردید.

یافته ها: ساختار شکست ریسک در سه سطح صفر: عنوان مدل، یک: دسته های ریسک­ ایمنی در قالب ۷ زیر مجموعه و سطح دو: ۳۴ ریسک ایمنی قرار گرفتند. کمترین و بیشترین شاخص توافق کارشناسان ICC)) مقدار ۸۰۳/۰ و ۹۷۵/۰ و میانگین رتبه ریسک ها به ترتیب ریسک های قبل از اجرای پروژه ۶، فرآیندی و داخلی۳/۸، فرا پروژه۱۰، حین اجراء پروژه ۶/۱۷، بیرونی۳/۲۰، بعد از اجراء پروژه ۴/۲۰ و پشتیبانی ۲/۲۸ به دست آمد.

نتیجه گیری : با توجه به فاکتورهای ریسک به دست آمده در پروژه های عمرانی شهرداری اصفهان، ریسک های ایمنی بسیار مهم می باشند و بهبـود ایمنـی در پروژه های شهری همچنـان بـه عنـوان یکـی از اولویتهای اصلی کلان شهرها محسوب می گردد. همچنین این ریسکها با توجه به اثراتشان، به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر روی زمان، هزینه، کیفیت و محدوده پروژه تأثیر گذاشته اند.

 

واژه‌های کلیدی : ارزیابی ریسک ، ریسک های ایمنی ، تاکسونومی ، پروژه های عمرانی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” ارزیابی و رتبه بندی ریسک های ایمنی پروژه های عمرانی شهرداری اصفهان با تکنیک تاکسونومی و رویکرد ساختار شکست ریسک ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=59883

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.