کل 26914
9

ارزیابی میزان رعایت اصول ضبط و ربط و عوامل موثر بر آن در کارگاه‌ های کوچک و خیلی کوچک شهر شیراز در سال ۱۳۹۴

  • کد خبر : 8270
  • 05 اردیبهشت 1397 - 0:00
ارزیابی میزان رعایت اصول ضبط و ربط و عوامل موثر بر آن در کارگاه‌ های کوچک و خیلی کوچک شهر شیراز در سال ۱۳۹۴

توضیحات :

فصلنامه بهداشت کار و ارتقا سلامت

 

دوره ۱- شماره ۳ – مرداد ۱۳۹۶

 

نویسندگان : آناهیتا فاخرپور ، مهدی جهانگیری ، سپیده منصف ، محدثه نظام

 

چکیده :

مقدمه: صنایع کوچک نقش اساسی در توسعه اقتصاد ملی و تولید اشتغال و خود اشتغالی کشورها به عهده دارند. با این حال اغلب این صنایع به علت فقدان کنترل های ایمنی از جمله ضبط و ربط نامناسب و نیز آگاهی کم کارکنان از روش ها و رفتارهای ایمن، از وضعیت ایمنی و بهداشتی مناسبی برخوردار نیستند. این مطالعه با هدف ارزیابی میزان رعایت اصول ضبط و ربط و عوامل موثر بر آن در کارگاه­های خیلی کوچک شهر شیراز انجام شد.

روش بررسی: این مطالعه به صورت مقطعی به منظور بررسی میزان رعایت اصول ضبط‌ و ربط در کارگاه‌ها، در ۳۰۰ کارگاه‌ کوچک و خیلی کوچک شهر شیراز انجام شد. جهت انجام مطالعه از چک ‌لیست محقق ساخته با پایایی و روایی ۸۵۱/۰ استفاده گردید.

یافته ها: میانگین نمره ضبط و ربط در بین کارگاه­های مورد بررسی ۲۳/۱۱ ± ۶۹/۵۸ درصد محاسبه گردید. بالاترین و پایین­ترین نمره در بین حیطه­های مختلف ضبط و ربط ، به ترتیب مربوط به حیطه چیدمان تجهیزات ۹۹/۸ ± ۰۶/۳۹ و علامت گذاری و برچسب گذاری ۷۷/۳ ± ۷۷/۵ درصد بود. از بین متغیرهای مورد بررسی، ارتباط معنی داری بین نوع فعالیت کارگاه­ها و گزارش حادثه با نمره ضبط و ربط وجود داشت (۰۵/۰p<).

نتیجه گیری: کارگاه هایی که از وضعیت ضبط ­و ربط مطلوب تری برخوردار بودند، عملکرد بهتری در خصوص گزارش حادثه داشتند که این موضوع می­تواند در مدیریت ایمنی و برنامه ریزی در خصوص پیشگیری و کاهش حادثه موثر باشد.

 

واژه‌های کلیدی : ضبط و ربط ، کارگاه‌های میکرو ، رویداد

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” ارزیابی میزان رعایت اصول ضبط و ربط و عوامل موثر بر آن در کارگاه‌ های کوچک و خیلی کوچک شهر شیراز در سال ۱۳۹۴ ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8270

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.