کل 26904
1

ارزیابی مواجهه شغلی کارگران با سیلیس آزاد و گرد و غبار کل در کارگاه حفرتونل زیر زمینی متروی تهران خط ۱

  • کد خبر : 10130
  • 19 اسفند 1395 - 0:00
ارزیابی مواجهه شغلی کارگران با سیلیس آزاد و گرد و غبار کل در کارگاه حفرتونل زیر زمینی متروی تهران  خط ۱

توضیحات :

فصلنامه بهداشت و ایمنی کار

 

دوره ۱ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۰

 

نویسندگان : حسین کاکویی ، سجاد موسوی ، داود پناهی ، منصو رضا زاده آذری ، مصطفی حسینی

 

چکیده :

مقدمه: کارگران شاغل در صنایع ساختمانی از جمله کارگران معادن زیرزمینی و حفر تونل های شهری مانند مترو، به اقتضای شغلی در معرض خطر ابتلاء به بیماری سیلیکوزیس قرار دارند. این بیماری سخت و زیان آور در نتیجه استنشاق گردوغبار حاوی سیلیس آزاد ایجاد می­گردد. از جمله عوامل موثر بر ابتلاء کارگران ساختمانی به این بیماری مقدار سیلیس آزاد در گردوغبار می باشد. براین اساس، در جهت تعیین حدود مجاز مواجهه شغلی گردوغبار قابل استنشاق حاوی سیلیس، تعیین درصد سیلیس آزاد گردوغبار قابل استنشاق ضروری است. هدف از این مطالعه توصیفی – تحلیلی مقطعی، تعیین میزان غلظت سیلیس آزاد و گردوغبار کل در فرایند های مختلف احداث تونل متروی تهران خط یک ایستگاه قیطریه است.

روش کار: در این پژوهش، میزان سیلیس آزاد و گردوغبار کل هوای داخل تونل در حال احداث اندازگیری شد. نمونه برداری از گردوغبار قابل استنشاق و کل، با استفاده از پمپ نمونه بردار و سیکلون انجام گرفت. تعیین مقدار گردوغبار کل به روش وزن سنجی و تعیین مقدار سیلیس آزاد بر اساس روش NIOSH 7601انجام گرفت.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که فرایند‌های حفاری وسیمان زنی، به ترتیب از بیش‌ ترین ( ۷۶/۰±۶۳/۳۷ میلی گرم بر متر مکعب) و کم‌ ترین (۸۰/۰ ± ۸۸/۹۹ میلی گرم بر متر مکعب) میزان تراکم گردوغبار کل برخوردار می­باشد. بیشترین میزان تراکم سیلیس آزاد گردوغبار قابل استنشاق در فرایند حفاری ۰۰۶/۰ ± ۴۰۷/۰ میلی گرم بر متر مکعب و کم‌ترین میزان تراکم سیلیس آزاد گردوغبار قابل استنشاق در فرایند آرماتور بندی برابر با ۰۰۸/۰± ۱۱۰/۰ میلی گرم بر متر مکعب مشاهده شد. در این راستا، بیش‌ترین و کم‌ترین میزان تراکم سیلیس آزاد در گردوغبار کل نیز به ترتیب مربوط به فرایند های حفاری (۳۹/۰ ± ۴۶/۲ میلی گرم بر متر مکعب) و تخلیه ( ۳۷/۰ ± ۶۰/۱ میلی گرم بر متر مکعب ) بود.

نتیجه گیری: با مقایسه میانگین وزنی زمانی گردوغبار قابل استنشاق در فرایند های مختلف احداث تونل با حدود مواجهه شغلی محاسبه شده بر اساس میزان سیلیس آزاد، اختلاف معنی داری مشاهده شد. بر این اساس، میزان تراکم گردوغبار در تونل متروی تهران بالاتر از حدود مجاز مواجهه شغلی می‌باشد

 

واژه‌های کلیدی : تونل حفاری متروی تهران ، گرد و غبارکل و قابل استنشاق ، سیلیس آزاد ، اسپکتروفتومتر

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10130

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.