کل 26876
2

ارزیابی عملکرد تیم های واکنش در شرایط اضطراری با استفاده از رویکرد تحلیل شبکه اجتماعی

  • کد خبر : 59283
  • 06 مهر 1401 - 19:21
ارزیابی عملکرد تیم های واکنش در شرایط اضطراری با استفاده از رویکرد تحلیل شبکه اجتماعی

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۸ – شماره ۱ – سال ۱۴۰۰

 

نویسندگان : مرضیه عباسی نیا ، امید کلات پور ، مجید معتمدزاده ، علیرضا سلطانیان ، ایرج محمدفام ، محمد گنجی پور ، لیلا خدابنده لو

 

چکیده :

زمینه و هدف: شرایط اضطراری و بحران آسیب ها و هزینه های زیادی را بر صنایع و جوامع تحمیل می کنند. مدیریت شرایط اضطراری نقش مهمی در پیشگیری از خسارات و آسیب ها دارد. این مطالعه با هدف استفاده از تحلیل شبکه های اجتماعی جهت ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت شرایط اضطراری در یک صنعت پتروشیمی انجام شد.

روش بررسی: شرایط اضطراری مورد مطالعه نشت هیدروژن در واحد الفین در یک مجتمع پتروشیمی بود. جهت بررسی عملکرد تیم واکنش در شرایط اضطراری، از تحلیل شبکه های اجتماعی استفاده شد. جهت جمع آوری اطلاعات از مصاحبه و سناریوهای شرایط اضطراری استفاده شد. معیارهای تحلیل شبکه های اجتماعی در این مطالعه عبارت بودند از درجه مرکزیت[۱]، مرکزیت بینیت[۲] و مرکزیت نزدیکی[۳] و چگالی. جهت تحلیل شبکه های اجتماعی از نرم افزار Gephi (۰.۹.۱) استفاده شد.

یافته ها: شاخص چگالی شبکه برابر ۰.۱۰۸ بود به این معنی که تنها ۸/۱۰% از کل ارتباطات ممکن بین اعضای تیم مدیریت شرایط اضطراری برقرار شده است که نشان دهنده گسستگی زیاد میان اعضا و انسجام پایین شبکه است. این امر می تواند منجر به عدم هماهنگی و گاهی هرج و مرج در شرایط اضطراری شده و عملکرد تیم ها را کاهش دهد.

نتیجه گیری: بکارگیری روش تحلیل شبکه های اجتماعی به مدیران و تصمیم گیرندگان کمک می کند نقاط ضعف و قوت تیم واکنش در شرایط اضطراری را شناسایی کرده و علاوه بر تمرکز بر روی افراد، بر روابط بین تیم ها و تعاملات و همچنین هماهنگی آنها نیز توجه شود.

 

واژه‌های کلیدی : مدیریت بحران ، تحلیل شبکه های اجتماعی ، شرایط اضطراری

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” ارزیابی عملکرد تیم های واکنش در شرایط اضطراری با استفاده از رویکرد تحلیل شبکه اجتماعی ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=59283

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.