کل 26863
0

ارزیابی سطح رضایتمندی دانشجویان دانشکده بهداشت ، پرستاری و پیراپزشکی در استفاده از صندلی های ارگونومیک

  • کد خبر : 9486
  • 05 مرداد 1396 - 0:00
ارزیابی سطح رضایتمندی دانشجویان دانشکده بهداشت ، پرستاری و پیراپزشکی در استفاده از صندلی های ارگونومیک

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۷ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۴

 

نویسندگان : سیدجلیل میر محمدی ، امیر‌هوشنگ مهرپرور ، امیر جانکی علیزاده

 

چکیده :

مقدمه: استفاده از میز و صندلی با طراحی نامناسب در یک دوره از زمان نه تنها باعث تداخل رشد فیزیکی، بلکه مانع یادگیری و باعث عدم تمرکز می شود. در این پژوهش سطح رضایتمندی دانشجویان دانشکده بهداشت و پرستاری و پیراپزشکی در استفاده از صندلیهای ارگونومیک نسبت به صندلی های غیر ارگونومیک تعیین گردید.

روش بررسی: در یک مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی در سال ۱۳۹۱ میزان رضایتمندی ۱۲۶ نفر از دانشجویان دانشکده بهداشت، پرستاری و پیراپزشکی در استفاده از صندلی های ارگونومیک نسبت به صندلی های غیر ارگونومیک و معمولی با استفاده از یک پرسشنامه ۳۴ سوالی که توسط محققین طراحی شده، ارزیابی و تجزیه و تحلیل گردید.

یافته ها: نتایج نشان داد که رضایتمندی دانشجویان از صندلی های ارگونومیک در ۳ مورد اندازه ی پشتی صندلی، شیب جلوی نشیمنگاه و اندازه تکیه گاه آرنج نسبت به صندلی های غیر ارگونومیک بیشتر بود. در نقطه مقابل رضایتمندی دانشجویان از صندلی های غیر ارگونومیک در مورد مناسب بودن شیب بین پشتی صندلی و نشیمنگاه نسبت به صندلی های ارگونومیک بیشتر بود. در مورد رضایتمندی دانشجویان نسبت به پایه صندلی در دو گروه استفاده کننده از صندلی های ارگونومیک و غیر ارگونومیک، تفاوت معنی داری مشاهده نشد. همچنین سابقه کمر درد در استفاده کنندگان از صندلی های ارگونومیک ۳/۶۰ و در استفاده کنندگان از صندلی های غیر ارگونومیک ۵۴ درصد بود که با توجه به بررسی نتایج معنی دار نبود.

نتیجه گیری: در مجموع میتوان گفت صندلی های ارگونومیک نسبت به صندلی های غیر ارگونومیک، رضایتمندی بیشتر دانشجویان را بهمراه داشته است. با این وجود لزوم یکسری اصلاحات در صندلی های ارگونومیک بنظر میرسد. از جمله این اصلاحات میتوان به اصلاح شیب بین پشتی صندلی و نشیمنگاه اشاره کرد.

 

واژه‌های کلیدی : صندلی ارگونومیک ، صندلی غیر ارگونومیک ، میزان رضایتمندی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9486

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.