کل 26875
1

ارزیابی ریسک مرگ ومیر ناشی از سیلیکوزیس و سرطان ریه کارگران کارخانه ماشینی و کارگاه‌های سنتی تولید آجر با سیلیس کریستالی

  • کد خبر : 42303
  • 22 فروردین 1400 - 8:13
ارزیابی ریسک مرگ ومیر ناشی از سیلیکوزیس و سرطان ریه کارگران کارخانه ماشینی و کارگاه‌های سنتی تولید آجر با سیلیس کریستالی

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۱۲ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۹

 

نویسندگان : منصور رضا زاده آذری ، فاطمه ساحت فردی ، فاطمه زارعی ، علیرضا ابراهیمی حریری ، سوسن صالح پور ، حمید سوری

 

چکیده :

مقدمه: یکی از مهم‌ترین عوامل زیان­ آور در صنعت تولید آجر مواجهه با گردوغباراست. در صورت مواجهه با گردوغبار سیلیس کریستالی تعیین میزان مرگ­ ومیر ناشی از سیلیکوزیس و سرطان ریه از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا این مطالعه باهدف ارزیابی ریسک کارگران کارخانه ماشینی و کارگاه­ های سنتی تولید آجر انجام گرفته است.

روش­ بررسی: این مطالعه به‌صورت مقطعی– تحلیلی در سال ۱۳۹۵ دریک کارخانه ماشینی و ۵ کارگاه سنتی تولید آجر فعال در جنوب شرق استان تهران انجام گرفت. کلیه کارکنان کارخانه ماشینی آجرپزی (۴۰ نفر) و ۵ کارگاه سنتی آجرپزی (۳۰ نفر) به‌صورت سرشماری انتخاب و مواجهه آن‌ها با گردوغبار کلی­ قابل استنشاق و سیلیس­ کریستالی­ به روش NIOSH0600 و روش بهینه NIOSH7602 ارزیابی گردید. ارزیابی ریسک مرگ‌ومیر ناشی از سیلیکوزیس و سرطان ریه بر اساس مدل mannetej و Rice انجام گرفت. داده­ ها پس از ورود به نرم‌افزار spss 19 توسط آزمون تی­ تست تجزیه و تحلیل شد.

نتایج: میانگین غلظت سیلیس­ کریستالی­ تنفسی و گردوغبار کلی تنفسی به ترتیب در کارگاه‌های سنتی ۰/۶۹± ۰/۶۵۱و ۲۳/۰۵± ۲۸/۲۷ و در کارخانه ماشینی ۰/۲۷± ۰/۲۹۷ و ۱۷/۶± ۸/۶ میلی­گرم­ بر مترمکعب می­ باشد. آزمون تی­ تست نشان داد بین کارخانه آجرپزی سنتی و ماشینی در میزان مواجهه­ ی شغلی با گردوغبار کلی تنفسی اختلاف معنی­ داری وجود دارد (۰/۰۰۱P=) ولیکن در میزان مواجهه با سیلیس­ کریستالی­ تنفسی اختلاف معنی­ داری مشاهده نشد (۰/۱۰۷P=). در هردو کارخانه ماشینی و سنتی ریسک مرگ‌ومیر ناشی از سیلیکوزیس و سرطان ریه در محدود غیر قابل‌قبول قرار دارد.

نتیجه­ گیری: نتایج گویای این مطلب است که مکانیزه شدن صنعت منجر به کاهش مواجهه با گردوغبار کلی قابل استنشاق و سیلیس کریستالی شده است و ریسک مرگ ­ومیر ناشی از سرطان ریه را کاهش داده است ولیکن هنوز ریسک مرگ­ و­میر ناشی از سرطان ریه و بیماری سیلیکوزیس در هردو کارخانه سنتی و ماشینی بالا است.

 

واژه‌های کلیدی : آجرپزی ، سیلیس­ کریستالی ، گرد و غبار کلی تنفسی ، ارزیابی ریسک

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله “ارزیابی ریسک مرگ ومیر ناشی از سیلیکوزیس و سرطان ریه کارگران کارخانه ماشینی و کارگاه‌های سنتی تولید آجر با سیلیس کریستالی” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=42303

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.