کل 26875
4

ارزیابی ارگونومیکی عوامل خطر اندام های فوقانی با استفاده از روش های شاخص تنش اصلاح شده (RSI) و حد آستانه مجاز سطح فعالیت دست (TLV- HAL) در کارگران سازنده کفش دست دوز

  • کد خبر : 30426
  • 16 تیر 1399 - 14:08
ارزیابی ارگونومیکی عوامل خطر اندام های فوقانی با استفاده از روش های شاخص تنش اصلاح شده (RSI) و حد آستانه مجاز سطح فعالیت دست (TLV- HAL) در کارگران سازنده کفش دست دوز

توضیحات :

مجله مهندسی بهداشت حرفه ای

 

دوره ۴ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۶

 

نویسندگان : محمد آقازاده ، ابولفضل قهرمانی ، محمد حاج آقازاده

 

چکیده :

مقدمه: حرکات تکراری و اعمال نیروی زیاد در فعالیت­های شغلی می­تواند منجر به بروز اختلالات اسکلتی- عضلانی در اندام­های فوقانی گردد. هدف مطالعه حاضر ارزیابی عوامل خطر ارگونومیکی بخش های انتهایی اندام فوقانی با استفاده از روش­های شاخص تنش اصلاح شده (RSI) و حدآستانه مجاز سطح فعالیت دست (HAL-TLV) در کارگران سازنده کفش دست دوز در شهر تبریز بود.

روش بررسی: در این مطالعه مقطعی مواجهه ارگونومیکی ۲۱۸ کارگر سازنده کفش دست­دوز توسط روش­های RSI و TLV-HAL ارزیابی گردید. از مشاهده مستقیم و فیلمبرداری از چرخه ­های کار برای محاسبه متغیرهای مطالعه استفاده شد. داده­ها با استفاده از آزمون­های توصیفی و تحلیلی از قبیل آنالیز واریانس یک­طرفه، همبستگی اسپیرمن و کاپا تحلیل گردید.

یافته­ ها : ۲۱۸ کارگر شاغل در ۳ وظیفه پستهاسازی (۶۹ نفر)، چرخکاری (۶۳ نفر) و کفاشی (۸۶ نفر) وارد مطالعه شدند. برای کارگران چرخکار، پستهاساز و کفاش میانگین امتیاز RSI  به ترتیب ۹.۳۰، ۴۶.۱۰ و ۹۵.۹۰ و میانگین امتیاز TLV-HAL  به ترتیب ۰.۲۷، ۰.۸۱ و ۱.۷۰ بود. تقریبا تمامی کارگران وظایف کفاشی و پستهاسازی در گروه مواجهه خطرناک و کارگران چرخکار در گروه مواجهه ایمن دسته بندی شدند. امتیازهای روش TLV-HAL با RSI  همبستگی بالا و معنی داری داشتند.

نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج مشاهده شد که کارگران وظایف پستهاسازی و کفاشی بدلیل فعالیت­ های شغلی تکراری و اعمال نیروی زیاد در معرض ریسک بالای بروز اختلالات اسکلتی-عضلانی در اندام فوقانی بودند . بنابراین انجام مداخلات ارگونومیکی با هدف کاهش سطوح عوامل خطر نامبرده در این وظایف پیشنهاد می­گردد.

 

واژه‌های کلیدی : ارزیابی ارگونومی ، کفش‌سازی ، فعالیت تکراری ، اعمال نیروی زیاد

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=30426

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.