کل 26883
3

ارزیابی ارگونومیکی روش‌های شیردوشی سنتی و مکانیزه در دامداری‌های گاو شیری

  • کد خبر : 9869
  • 12 اردیبهشت 1396 - 0:00
ارزیابی ارگونومیکی روش‌های شیردوشی سنتی و مکانیزه در دامداری‌های گاو شیری

توضیحات :

فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران

 

دوره ۳ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۴

 

نویسندگان : عبدالله حیاتی ، افشین مرزبان ، محمد امین آسودار

 

چکیده :

مقدمه: با وجود معرفی و توسعه­ مکانیزاسیون کشاورزی در بخش دامپروری کشور، هنوز هم انجام بسیاری از امور دامپروری به فعالیت فیزیکی قابل توجهی نیاز دارد. انجام فعالیت­ های مربوط به دامپروری به‌ خصوص عملیات شیردوشی مستلزم وضعیت و حرکات بدنی نامناسب است که این موارد باعث افزایش خطر بروز اختلالات عضلانی-اسکلتی در کارگران شیردوش می­ شود.

مواد و روش­ ها: در مطالعه­ ی حاضر فشار کاری وضعیت بدن کارگر در حین عملیات شیردوشی در ایستگاه دامپروری دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان و دامداری­ های گاو شیری واقع در شهرستان رامهرمز مورد ارزیابی قرار گرفت. ارزیابی­­ ها روی سه روش شیردوشی سنتی (دستی)، استانشیون (شیردوش سیار تک‌ واحدی) و جایگاه آزاد نوع تاندم (دارای شش جایگاه) صورت پذیرفت. ارزیابی فشار کاری وضعیت بدن در حین کار با استفاده از روشی تلفیقی روی ۳۴ کارگر شیردوش مرد انجام گرفت.

یافته‌ها: این ارزیابی­ ها نشان داد که در شیر دوشی­ های دستی و استانشیون به دلیل کار در ارتفاع پایین اغلب نواحی بدن بیش از ۷۰ درصد از زمان شیردوشی در پوسچر خمیده قرار داشتند. در نقطه­ مقابل در شیردوشی تاندم به دلیل کار در ارتفاع بالا بیش از ۹۰ درصد از زمان شیردوشی بدن در پوسچر قائم و ایستاده قرار داشت. همچنین در مورد وضعیت انگشتان دست کارگر، حالت «حلقه شدن پنج انگشت» در هر سه روش شیردوشی غالب بود.

نتیجه‌گیری: خم شدن طولانی‌ مدت کمر در روش شیردوشی سنتی و استانشیون و سر پا ایستادن طولانی‌ مدت در روش تاندم می­ توانند باعث بروز درد و اختلالات عضلانی-اسکلتی در ناحیه­ کمر در بین کارگران شیردوشی سنتی و مکانیزه شود. در مورد پوسچرهای مربوط به انگشتان دست، با افزایش میزان مکانیزه شدن در فرآیند شیردوشی، پوسچرهای طولانی‌ مدت، متناوب و مکرر برای انگشتان دست کارگران شیردوش کاهش می ­یابد.

 

واژه‌های کلیدی : مکانیزاسیون کشاورزی ، ارزیابی فشار کاری ، روش تلفیقی ، پوسچر ، اختلالات عضلانی-اسکلتی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9869

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.