توضیحات :
فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران
دوره ۳ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۴
نویسندگان : زهرا زمانیان ، مرضیه روشن سروستانی ، میترا صداقتی ، مهناز قطمیری ، بهرام کوهنورد
چکیده :
مقدمه: اساتید و کارکنان از ارکان اساسی در هر دانشگاه میباشند. بدیهی است که اختلال در این ارکان سبب افت کیفیت آموزشی و ارائه خدمات آموزشی خواهد شد. هدف این مطالعه ارزیابی ارتباط بار کاری ذهنی اساتید با رضایت شغلی آنان در دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه وابسته به وزارت علوم میباشد.
مواد و روش ها: مطالعه به صورت توصیفی – تحلیلی و بر روی ۱۶۴ نفر از اساتید و کارکنان انجام شد. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، شاخص بار کاری (NASA TLX) و رضایت شغلی (JDI) بود. جهت آنالیز دادهها از روش One Way ANOVA استفاده گردید.
یافتهها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بار کار در افراد مورد مطالعه تأثیر معناداری بر روی رضایت شغلی در این افراد ندارد (۰.۰۵>p) و در بررسیهای انجام شده در هر گروه میزان بار کاری در گروه اساتید بیشتر از گروه کارمندان و در اساتید دانشگاه علوم پزشکی بیشتر از گروه اساتید دانشگاه وابسته به وزارت علوم میباشد. در صورتی که ۱۴.۵% از اساتید دانشگاه علوم پزشکی و ۳۰.۷۶% از اساتید دانشگاه وابسته به وزارت علوم رضایت شغلی داشتند و میزان سطح رضایت شغلی در گروه اساتید کمتر از کارکنان بود. عدم وجود ارتباط بین سطح رضایت شغلی و بار کاری با ویژگیهای شغلی و دموگرافیک فرد از دیگر نتایج این مطالعه بود.
نتیجهگیری: با توجه به بالا بودن میزان فشار ذهنی، فشار زمانی و تلاش و کوشش نسبت به دیگر زیر مقیاسهای بار کاری اساتید، توصیه میشود که مطالعات بیشتری در راستای علل ایجاد فشارها به عمل آید تا بتوان راه های کاهش این پارامترها را تعیین و در راستای کاهش یا حذف آنها اقداماتی به عمل آورد.
واژههای کلیدی : بار کاری ، هیات علمی ، کارکنان ، دانشگاه ، رضایت شغلی
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>