کل 26875
1

ارزشیابی مواجهه شغلی کارگران با فرمالدئید در کارگاه های سازنده ظروف ملامینی منتخب از شهر تهران

  • کد خبر : 9733
  • 08 خرداد 1396 - 0:00
ارزشیابی مواجهه شغلی کارگران با فرمالدئید در کارگاه های سازنده ظروف ملامینی منتخب از شهر تهران

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۳ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۴

 

نویسندگان : محمد مزینانی , معصومه وهابی شکرلو , سهیلا خدا کریم , هما خیری , علی اصغر موسوی مهربان , رضوان زنده دل

 

چکیده :

سابقه و هدف: رزین ملامین فرمالدئید با کاربردهای بسیاری در صنعت و ازجمله در صنایع تولید ظروف ملامین مطرح می ­باشد. این رزین در صنایع ملامین­  سازی تحت‌ فشار و دما فرمالدئید تولید می ­نماید. با توجه به خطراتی که تماس با فرمالدئید در سلامت انسان‌ها ایجاد می‌نماید مطالعه حاضر باهدف ارزشیابی مواجهه شغلی کارگران با فرمالدئید و ارزیابی خطر کمی جهت توجیه اقدامات کنترلی، انجام گردید.

روش بررسی: این مطالعه توصیفی و مقطعی، بر روی ۵۴ نفر از کارگران ۴ کارگاه ملامین­ سازی شهر تهران (A,B,C,D) انجام شد. برای تعیین غلظت فرمالدئید در هوای تنفسی، میزان مواجهه تنفسی کارگران بر اساس روش ۳۵۰۰ موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی آمریکا ارزیابی شد. پارامترهای شرایط جوی هوا شامل دما، فشار، سرعت جریان و رطوبت نسبی همزمان با نمونه ­برداری اندازه‌گیری گردید. ارزیابی خطر کمی با کمک اطلاعات ریسک تجمعی از سازمان حفاظت محیط‌ زیست آمریکا انجام شد. تجزیه‌ و تحلیل یافته­ ها با نرم­ افزار آماری SPSS انجام گرفت.

یافته­ ها: میزان میانگین مواجهه شغلی با فرمالدئید در کارگران چهار کارگاه A، B، C و D به ترتیب برابر ۰.۰۹۴±۰.۰۳۳، ۰.۰۹۱±۰.۰۲۸، ۰.۰۴۸±۰.۰۱۵ و ۰.۱۲۱±۰.۰۴۹ برحسب پی پی ام بود. مواجهه شغلی ارتباط معنی‌دار و مثبتی را با دما (P=0.035) نشان داد. نتایج نشان داد بیشترین مواجهه با فرمالدئید در کارگاه­ های مختلف مربوط به پرس­ کاران و سپس سنگ زنان می ­باشد. بررسی‌ها مشخص کرد که میزان خطر بروز سرطان در مواجهه شغلی با فرمالدئید با استفاده از یافته­ های اطلاعات ریسک تجمعی در بین چهار کارگاه ملامین­ سازی از لحاظ آماری معنی‌دار بود .(P=0.002)

نتیجه گیری: مواجهه شغلی در تمامی کارگاه‌ها بیشتر از حد آستانه تماس شغلی وزن یافته زمانی (۰.۰۶۱ پی پی ام ) پیشنهادشده توسط موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی آمریکا و کمتر از حد آستانه تماس وزن یافته زمانی ۰.۷۵(پی پی ام) پیشنهادشده توسط سازمان ایمنی و بهداشت شغلی امریکا بود. نتایج ارزیابی مواجهه شغلی با فرمالدئید قابل قیاس با مطالعات سال­ های گذشته می ­باشد. پایش شغلی و ارزیابی خطر در این مطالعه مخاطرات شغلی در کارگران را یادآور می‌نماید. از این‌ رو بررسی و کنترل شرایط محیط برای مدیریت خطر در سال­ های متوالی در کارگاه‌های یادشده توصیه می‌گردد.

 

واژه‌های کلیدی : صنعت ملامین ، فرمالدئید ، پایش شغلی ، ارزیابی خطر

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9733

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.