کل 26886
2

ارتقای ایمنی صنعتی مبتنی بر فرهنگ ایمنی کارگران : مطالعه موردی شرکت سایپا

  • کد خبر : 32898
  • 29 شهریور 1399 - 19:24
ارتقای ایمنی صنعتی مبتنی بر فرهنگ ایمنی کارگران : مطالعه موردی شرکت سایپا

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۷ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۸

 

نویسندگان : ایمان فرهی آشتیانی ، کتایون جهانگیری ، موسی جباری ، میثم صفی کیکله ، حمید صفرپور ، محمدحسین وزیری 

 

چکیده :

سابقه و هدف: یکی از ارکان پیشگیری از حوادث و فجایع صنعتی، ایجاد و گسترش فرهنگ ایمنی است که مفهوم آن اولین بار در سال ۱۹۸۷ در گزارش آژانس هسته‌ای، درباره فاجعه چرنوبیل بکار رفت و پس‌ازآن ضعف فرهنگ ایمنی به‌عنوان علت فجایع بزرگ شناخته شد. این مطالعه باهدف تحلیل فرهنگ ایمنی کارگران به‌منظور ارائه راهبردهای ارتقای ایمنی در صنعت خودروسازی شرکت سایپا انجام شد.

روش بررسی: این مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی از نوع کاربردی در ۶ مرحله و در سال ۱۳۹۸ دریکی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی ایران سایپا انجام شد. جامعه هدف مطالعه کارگران شاغل در شرکت سایپا بوده که حجم نمونه ۴۱۷ نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شد. داده‌ها طی ۲ ماه از طریق پرسشنامه استاندارد جمع‌آوری گردید.برای تحلیل یافته‌ها از آزمون‌های t و F و واریانس یک‌طرفه استفاده شد.

نتایج: این مطالعه نشان داد که به‌طورکلی متوسط امتیاز فرهنگ ایمنی برای کارکنان برابر ۳/۳۵ می‌باشد که از متوسط امتیاز سطح فرهنگ ایمنی استاندارد یعنی ۲/۵ به‌طور معنی‌داری بالاتر است .(p =0/000) بین فرهنگ ایمنی و وضعیت تأهل، داشتن و یا نداشتن شغل دوم رابطه‌ معناداری وجود ندارد. اما فرهنگ ایمنی با سایر متغیرهای موردمطالعه مشتمل بر سن کارکنان، تجربه حادثه درگذشته، سابقه کاری، نوع کار و میزان تحصیلات رابطه معنادار دارد.

نتیجهگیری: بالاتر بودن سطح فرهنگ ایمنی کارگران از میانگین استاندارد نشانگر آن است که واحد HSE شناخت مناسبی از المان‌های فرهنگ ایمنی داشته است و متناسب با آن سیاست‌گذاری راهبردی و عملیاتی صحیح انجام داده است که این امر سهم بسزایی در کاهش حوادث صنعتی یا همان ارتقای ایمنی صنعتی در سایپا داشته است.

 

واژه‌های کلیدی : فرهنگ ایمنی ، صنعت خودروسازی ، حوادث،کارگران ، ارتقای ایمنی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=32898

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.