کل 26853
0

ارتباط مدت زمان خواب با کیفیت زندگی : یک مطالعه مقطعی در نمونه ای بزرگ از کارکنان کارخانه ذوب آهن اصفهان

  • کد خبر : 25172
  • 24 بهمن 1398 - 18:00
ارتباط مدت زمان خواب با کیفیت زندگی : یک مطالعه مقطعی در نمونه ای بزرگ از کارکنان کارخانه ذوب آهن اصفهان

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۵ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۷

 

نویسندگان : نجمه ربانی پور ، حمیدرضا روح افزا ، آوات فیضی ، کتایون ربیعی ، نضال صراف زادگان

 

چکیده :

زمینه و هدف: بررسی کیفیت زندگی و عوامل مرتبط با آن باعث به وجود آمدن یک دیدگاه کلی از وضعیت سلامت و ارائه راهکارهای مربوط به سیاست گزاری و برنامه ریزی های بهداشتی می شود. تحقیق حاضر با هدف بررسی ارتباط مدت زمان خواب و کیفیت زندگی، با کنترل اثر مجموعه مهمی از متغیرهـای دموگرافیـک، سبک زندگی و شغلی در جمعیت کارکنان کارخانه ذوب آهن اصفهان انجام شده است.

روش بررسی: در یک مطالعه مقطعی در سال ۱۳۹۴ تعداد ۳۰۶۳ نفر از کارکنان ذوب آهن اصفهان به روش نمونه گیری خوشه ای تصـادفی چندمرحلـه ای همـراه با طبقه بندی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه های کیفیت زندگی ( EQ-5D )، استرس شـغلی، فعالیـت فیزیکـی (IPAQ) و اطلاعـات جمعیـت شناختی مورد استفاده قرار گرفتند. تحلیل داده ها با استفاده از مدل رگرسیون کلاس پنهان در نرم افزار Mplus7 صورت گرفت.

یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سن و مدت زمان خواب شرکت کنندگان به ترتیب، (۷/۳۱) ۳۶/۷۴ سـال و (۱/۱۷ ) ۷/۱۱ سـاعت و ۹۱/۵ درصـد مـرد می باشـند. افراد مورد بررسی از نظر کیفیت زندگی به دو دسته کیفیت زندگی بالا ۷۹/۷) درصد) و کیفیت زندگی پایین ۲۰/۳) درصد) کلاس بندی شدند. در این پـژوهش بـا افزایش مدت زمان خواب، کیفیت زندگی نیز افزایش می یابد؛ به گونه ای که نسبت بخت (فاصله اطمینان%۹۵ نسبت بخت) برای مدت زمان خـواب، (۱/۱۲ – ۱/۳) ۱/۲ میباشد. بعد از تعدیل مجموعه مهمی از متغیرهای مخدوش گر باز هم رابطه مثبت و معناداری بین مدت زمان خواب با کیفیت زنـدگی بـالا مشـاهده شـد کـه نسبت بخت (فاصله اطمینان%۹۵ نسبت بخت)، ۱/۲ (۱/۱ – ۱/۳) گزارش شده است بدین صورت که به ازاء یـک سـاعت افـزایش در مـدت زمـان خـواب شـانس عضویت در کلاس کیفیت زندگی بالا ۲۰ درصد افزایش یافت.

نتیجه گیری: مطالعه حاضر اطلاعات ارزشمندی را در مورد ارزیابی کیفیت زندگی کارکنان صنعتی فراهم نمود و همچنین این نتیجـه حاصـل گردیـد کـه ارتبـاط معناداری بین مدت زمان خواب و کیفیت زندگی وجود دارد؛ بنابراین با بهبود سبک زندگی، که از جمله مهمترین ابعاد آن کیفیت خواب می باشد، میتـوان از طریـق آموزش های بهداشتی در حوزه سبک زندگی به ویژه بهبود کیفیت خواب، در ارتقاء کیفیت زندگی این افراد و در نتیجه بهره وری آنها اقدام نمود.

 

واژه‌های کلیدی : کیفیت زندگی ، مدت زمان خواب ، سبک زندگی ، کارکنان صنعتی ، کلاس پنهان

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >> 

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=25172

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.