توضیحات :
فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران
دوره ۳ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۴
نویسندگان : ناهید بیژه ، ملیحه سعیدی ، غلام رسول محمدرحیمی
چکیده :
مقدمه: موفقیت تحصیلی از جمله اهداف اساسی برنامه های آموزشی و از جمله مهمترین نگرانی های مسؤولین آموزش و خانواده ها می باشد. تأکید بر کلاس های غیر تربیتبدنی از سوی مدیران، جهت کسب نمرات بیشتر، منجر به عدم اهمیت واحد تربیتبدنی و یا حذف این واحد در مواردی چون کمبود بودجه می گردد. بیان می شود فعالیت بدنی، با تأثیر بر ساختار مغز، باعث بهبود عملکرد حافظه و در نهایت موفقیت تحصیلی می گردد. لذا هدف از این مقاله مروری، بررسی شواهد درباره رابطه بین آمادگی هوازی و موفقیت تحصیلی می باشد.
مواد و روش ها: دسترسی به مقالات با استفاده از بانکهای اطلاعاتی و موتورهای جستجو مانند ,Google Scholar PubMed و Elsevier و کلیدواژههای موفقیت تحصیلی، آمادگی هوازی و حافظه صورت گرفت. بازه زمانی مقالات مورد استفاده، از سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۱۴ میلادی بود.
یافتهها: عملکرد هیپوکامپ به عنوان عاملی مهم در تثبیت اطلاعات حافظه کوتاه مدت و بلندمدت، به شدت تحت تأثیر نوروترانسمیترها و هورمو ن ها م باشد. فعالیت ورزشی با شدتی بالاتر از حد متوسط، تأثیر قدرتمندی بر ترشح و تعدیل هورمون ها و نوروترانسمیترها دارد؛ بنابراین به طور غیرمستقیم موجب بهبود عملکرد حافظه می گردد. مطالعات نشان دادند فعالیت ورزشی از طریق افزایش ظرفیت هوازی، تأثیر مثبت بر نمرات دروس مختلف به خصوص درس ریاضی داشت.
نتیجه گیری: آمادگی هوازی به دنبال فعالیت های منظم بدنی، نه تنها موجب سلامتی و کاهش عوامل خطرزا و بیماری ها می شود، بلکه با تأثیر بر ساختار مغز، باعث بهبود عملکرد حافظه و در نهایت موفقیت تحصیلی می گردد؛ لذا می بایست واحد تربیتبدنی در مدارس، بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
واژههای کلیدی : موفقیت تحصیلی ، آمادگی هوازی ، حافظه ، هورمونها ، نوروترانسمیترها
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>