کل 26853
5

ارایۀ الگوریتم نوین طراحی توأم با مدل سازی و ارزیابی مقایسه ای برای سیستم های مرکب پیل سوختی تولید مجدد

  • کد خبر : 8919
  • 25 دی 1396 - 0:00
ارایۀ الگوریتم نوین طراحی توأم با مدل سازی و ارزیابی مقایسه ای برای سیستم های مرکب پیل سوختی تولید مجدد

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۱ – شماره ۴ – زمستان ۱۳۸۸

 

نویسندگان : حسین قدمیان ، فریده عتابی ، حسنعلی ازگلی

 

چکیده :

سیستم پیل سوختی تولید مجدد Regenerative Fuel Cell از گروه سیستم هـای مـستقیم تبـدیل انـرژی بـه عنـوان یـک سیستم ذخیره -تولید انرژی نوین مطرح است . این سیستم یک ساختار مرکب شامل زیرسیستم های الکترولیز / پیل سوختی می باشد کـه مولد آن سیستم فتوولتائیک خورشیدی است . به عبارت ساده مولکول های آب در فرآیند الکترولیز به مولکـول هـای هیـدروژن و اکـسیژن تجزیه می شود و گازهای حاصل در مخازن فشار بالا ذخیره می گردد، سپس گاز هیدروژن بـه عنـوان سـوخت (حامـل انـرژی) وارد پیـل سوختی شده و تولید انرژی الکتریکی می نماید. نتایج حاصل از محاسبات، مدل سازی و طراحی مهندسی نشان  می دهد، تغییـر وضـعیت حامل انرژی از وضعیت الکتریکی به احتراق سرد شیمیایی در بخش پیل سوختی به منزلۀ تولید انرژی داخلی در سیستم بوده و به میـزان قابل ملاحظه ای نرخ شدت انرژی تولیدی و ضریب عملکرد سیستم را افزایش می دهد، زیرا با اتـصال سیـستم فتوولتائیـک بـه واحـدهای الکترولیز/ پیل سوختی و با استفاده از انرژی تولید شده در بخش فتوولتائیک ، برای سیستم نمونه با ظرفیت kW ١ تولید انرژی داخلی بـه میزان kW ٢/٣٠٢تولید می شود و همچنین به تبع آن میزان انرژی تولیدی در مجموعه RFC افزایش  یافتـه و بـازده کلـی سیـستم بـه میزان ٢٩/۴۵%  خواهد بود. در این تحقیق عملکرد عمومی سیستم و زیر سیستم های مربوط  و مطالعات ظرفیتی مورد بررسی قـرار گرفتـه و بـا اسـتفاده از فرمولاسیون الکترولیز، پیل سوختی و سلول های فتوولتائیک  به صورت جداگانه ، مدل سازی با الگوریتم های غیرخطـی انجـام شـده و بـه کمک نرم افزار GAMS انتگراسیون این سیستم ها صورت گرفته است . همچنین با انجام یک نمونۀ موردی مطالعاتی، راهکارها به منظـور محاسبه و طراحی گام به گام سیستم های پیل سوختی تولید مجدد، ارایه شده است .

 

واژه های کلیدی : پیل سوختی تولید مجدد ، مدل سازی و انتگراسیون ، سـلول هـای فتوولتائیـک ، الکترولیـز ، چگـالی تـوان ، نـرم افـزار GAMES

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >> 

لطفا برای دانلود مقاله ” ارایۀ الگوریتم نوین طراحی توأم با مدل سازی و ارزیابی مقایسه ای برای سیستم های مرکب پیل سوختی تولید مجدد ” از لینک زیر استفاده نمایید.

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8919

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.