توضیحات :
مجله مهندسی بهداشت حرفه ای
دوره ۶ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۸
نویسندگان : سلمان زارعی ، احمد کاظمی پور
چکیده :
سابقه و هدف: امروزه مسائل مرتبط با کار و خانواده برای کارمندان، خانوادهها و سازمانها اهمیت ویژهای پیدا کرده است. تعارض کار- خانواده، نوعی تعارض بین نقشی میباشد که در آن فشارها و تقاضاهای ناشی از حوزههای کار و خانواده با یکدیگر ناسازگار بوده و این مسأله موجب ایجاد استرس و مشکلات متعددی میشود. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت تعارض کار- خانواده بر افزایش کیفیت زندگی کاری انجام شد.
مواد و روشها: در پژوهش شبه آزمایشی حاضر که با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شد، از جامعه زنان شاغل در بیمارستان شهر نورآباد، ۳۰ نفر با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. گروه آزمایش طی شش جلسه، آموزش مدیریت تعارض کار- خانواده را دریافت کرد. دادهها با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی کاری (Quality of Work-Life Questionnaire) جمعآوری شدند و توسط آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل گردیدند.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادند که آموزش مهارتهای مدیریت تعارض کار- خانواده بر افزایش کیفیت زندگی کاری کارمندان اثرگذار میباشد. بدینصورت که پس از تعدیل نمرات پیشآزمون، بین نمرات پسآزمون آزمودنیهای دو گروه آزمایش و کنترل در کیفیت زندگی کاری (۰۱/۰P<) تفاوت معناداری وجود داشت.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج میتوان گفت که استفاده از مهارتهای مدیریت تعارض کار- خانواده به کارمندان زن شاغل در بیمارستان کمک میکند تا بتوانند با مشکلات و استرسهای غیرقابلاجتناب تعارض بین نقشهای کاری و خانوادگی بهتر مقابله نمایند و در نتیجه کیفیت زندگی کاری آنها افزایش یابد.
واژههای کلیدی : تعارض کار – خانواده ، کیفیت زندگی کاری ، مدیریت تعارض
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>