کل 26835
4

آیین نامه علائم ایمنی در کارگاه

  • کد خبر : 5342
  • 26 دی 1395 - 0:00
آیین نامه علائم ایمنی در کارگاه

توضیحات :

آیین نامه علائم ایمنی در کارگاه

 

فصل اول – اهداف، تعاریف و کلیات

هدف: هـدف از تهیـه و تـدوین ایـن آیـین نامـه، استانداردسـازی و سـاماندهی انـواع علایـم ایمنـی در قالـب تابلوهای علایم و اتیکت های ایمنی در کلیه کارگاه ها و محیط های کاری می باشد، به نحـوی کـه در هـر محلـی که این علایم نصب میشوند، معانی مشابهی را به اذهان القا نمایند. این آیـین نامـه نحـوه طراحـی، کـاربرد و استفاده از علایم ایمنی را مشخص می نماید.

دامنه شمول :دامنه کاربرد آیین نامه علایم ایمنی ، در کارگاه های مـشمول قـانون کـار مـیباشـد کـه در ایـن مقررات سعی شده کلیه علایم ایمنی عمومی کاربردی در کارگاه ها تحت پوشش قرار گیرد تـا بـا بکـارگیری آنها بتوان تا حد امکان خطراتی که ممکن است در محیط هـای کـاری وجـود داشـته باشـد را بـه کـارگران و عموم افرادی که به نحوی در آن محیط حضور می یابند، گوشزد نمود.

تعاریف: مفاهیم و تعاریف برخی از اصطلاحات بکار رفته در متن این آیین نامه به شرح ذیل میباشد:

١- تابلوی علایم ایمنی :سطحی است استاندارد متشکل از کلمـات، عبـارات و تـصاویری بـرای هـشدار و اعلام خطر به کارگران یا سایر افرادی که بـه نحـوی در معـرض خطـرات بـالقوه و بالفعـل محـیط کـار میباشند، یا حاوی توضیحاتی در مورد عواقب و پیامدهای حاصل از آن خطرات و یا بیـانگر دسـتورالعمل های ایمنـی به آنان در زمینه چگونگی فرار از موقعیت های خطرناک بوده که این علایـم بـصورت دائمـی و گـاهی بـصورت موقـت در قسمت های مختلف کارگاه و در حین پروسه های کاری نصب میشوند.

٢- اتیکت :سطحی است استاندارد عموماﹰ از جنس مقوا، پلاسـتیک یـا ورق نـازک فلـزی کـه معمـولاﹰ بـر روی قطعه ای از تجهیزات یا ماشین آلات چسبانیده، آویزان و یا پرچ می شود و برای مشخص کـردن و هشدار خطر موجود یا احتمال وجود شرایط خطرناک بکار میرود.

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=5342

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.