کل 26835
7

آیین نامه ایمنی سیستم اتصال به زمین (ارتینگ)

  • کد خبر : 5357
  • 21 دی 1395 - 0:00
آیین نامه ایمنی سیستم اتصال به زمین (ارتینگ)

توضیحات :

آیین نامه ایمنی سیستم اتصال به زمین (ارتینگ)

«متن بازنگری آیین نامه ایمنی سامانه اتصال به زمین در جلسه مورخ ۱۴۰۱/۷/۱۸ شورای عالی حفاظت فنی»

به استناد مواد (۸۵) و (۸۶) قانون کار جمهوری اسلامی ایران، با هدف ارتقاء فرهنگ ایمنی، ایمن سازی و پیشگیری از حوادث ناشی از کار مشمولین قانون کار، “متن بازنگری آیین نامه ایمنی سامانه اتصال به زمین”، موضوع در جلسه مورخ ۱۴۰۱/۸/۲۳ “شورای عالی حفاظت فنی” مورد بررسی و موارد به شرح زیر تصویب گردید:

آیین­ نامه ایمنی سامانه اتصال زمین

فصل اول ـ کلیات

ماده۱ـ هدف و دامنه کاربرد

این آیین ­نامه به استناد ماده ۸۵ و تبصره یک ماده ۸۶ قانون کار جمهوری اسلامی ایران با هدف ایمن ­سازی محیط کار و جلوگیری از بروز حوادث ناشی از کار در برابر مخاطرات ناشی از برق، از طریق سامانه اتصال زمین و به منظور (برق­گرفتگی و آتش سوزی و انفجار حاصل از شرایط ناایمن توزیع برق) و در نهایت صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور در این بخش تدوین شده است و برای طراحی و اجرا و نگهداری و اندازه­ گیری سامانه اتصال زمین، برای تمامی کارفرمایان کارگاه­ های مشمول قانون کار که دارای شرایط مندرج ذکر شده از فصل نهم تا فصل بیست و سوم این آیین نامه می­ باشند؛ لازم ­الاجرا است.

ماده۲ـ تعاریف و اصطلاحات

در این آیین ­نامه در معانی مشروح زیر به کار می­روند:

۱ـ ابزار پایش عایق­بندی (IMD) /آشکارساز زمین: ابزاری که مقاومت عایقی بین هادی فاز و الکترود زمین را اندازه ­گیری می­کند و در صورت پایین آمدن مقاومت از حد معین، به وسیله هشدارهای دیداری و شنیداری اعلام می­کند.

۲ـ ابزارهای پایانه هوایی: بخشی از سامانه حفاظت در برابر آذرخش (صاعقه) است که وظیفه دریافت آذرخش و تخلیه آن به زمین را به عهده دارد.

۳ـ اتصال زمین عملیاتی: اتصال نقطه خنثای سامانه (نول) بـه زمین است که باعث قطع مدارهای معیوب احتمالی می­شود و در نتیجه عایق­بندی سامانه حفظ و اضافه ولتاژها محدود شده و از این طریق، عملکرد درست لوازم، دستگاه ­های الکتریکی و مدارها تأمین می­شود.

۴ـ اتصال زمین حفاظتی: اتصال بدنه هادی به خنثی(نول) و زمین است تا در مواقع اتصالی، مدار معیوب را به سرعت قطع کند و بدین ترتیب ایمنی فرد در تماس با تجهیزات الکتریکی و هادی­ های بیگانه را تأمین نموده و خطر آتش­ سوزی را نیز محدود نماید.[۵]

۵ ـ اتصالی: حالتی از مدار که جریان در مسیری غیر عادی یا پیش­ بینی­ نشده، جاری می­شود. این جریان امکان دارد از نقص در عایق­ بندی یا از بست­ های به کار رفته بر روی عایق رساناها ناشی شود.

۶ ـ الکترود ارت (زمین): رسانا یا گروهی از رساناهای متصل به هم که اتصال الکتریکی به زمین را فراهم می­کنند.

۷ـ الکترودهای متفرقه: اجزای هادی تأسیسات و تجهیزاتی از جنس مس و آهن و فولاد و غیره هستند که در ساختمان­ها و تأسیسات مربوط به آن برای مصارف ویژه به کار می­روند و در همبندی برای پایین­آوردن مقاومت کل، مورد استفاده قرار می­گیرند. غلاف­ های فلزی و زره کابل­ ها را که معمولاً به منظور ایجاد مسیری برای هدایت جریان اتصالی به نـقطه خنثای منبع در محل ترانسفورماتور استفاده می­شوند، می­توان به عنوان الکترود متفرقه محسوب کرد، به شرطی که حداقل به طول ۳۰۰ متر در زیر خاک مدفون باشد.

۸ ـ انکوباتور: انکوباتور نوزاد دستگاهی است برای مراقبت ویژه نوزادان در بدو تولد و نوزادانی که زودتر از موعد مقرر متولد می­ ­ شوند. دستگاه انکوباتور امکاناتی جهت حفظ سلامتی نوزادان در اختیار آنان قرار می­دهد از جمله: دما و رطوبت و اکسیژن قابل تنظیم بوده و پزشک بر اساس نیاز نوزاد می­تواند آن پارامترها را تنظیم نماید.

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=5357

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.