کل 26835
4

آیین نامه ایمنی ساختمان کارگاه ها

  • کد خبر : 5321
  • 03 بهمن 1395 - 0:00
آیین نامه ایمنی ساختمان کارگاه ها

توضیحات :

آیین نامه ایمنی ساختمان کارگاه ها

 

هدف و دامنه شمول :

هدف از بازنگری آیین نامه مقررات حفاظتی ساختمان کارگاه ها مصوب ۱۳۴۰/۸/۲۴ شورای عالی حفاظت فنی، به روزرسانی و تطبیق مواد آن با شرایط روز صنایع ،پیشرفت تکنولوژی و ایمن سازی محیط کارگاه ها وصیانت از نیروی انسانی و منابع مادی و پیشگیری از حوادث می باشد و رعایت مقررات این آیین نامه در کلیه کارگاه های موضوع ماده ۸۵ قانون کار الزامی است. همچنین به استنادماده ۸۷ قانون کارجمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۹۶ ، اشخاص حقیقی یا حقوقی که بخواهند کارگاه جدیدی احداث نمایند و یا کارگاههای موجود را توسعه دهند مکلفند بدواً، برنامه کار و نقشه های ساختمانی و طرح های موردنظر را از لحاظ پیش بینی در امر حفاظت فنی و بهداشت کار،برای اظهار نظر و تایید به وزارت کار و امور اجتماعی ارسال دارند،وزارت کار و امور اجتماعی موظف است نظرات خود را ظرف مدت یک ماه اعلام نماید.بهره برداری از کارگاه های مذکور منوط به رعایت مقررات حفاظتی وبهداشتی خواهد بود.

فصل اول :کلیات و تعاریف

بار مرده : عبارت است از وزن اجزای دائمی ساختمان ها مانند تیرها،ستون ها،کف ها،دیوارها،بامها ،راه پله ها و تیغه ها ،وزن تاسیسات و تجهیزات ثابت نیز در ردیف این بارها محسوب می شوند.

بار زنده : عبارت است از بارهای غیر دائمی که در حین استفاده و بهره برداری از ساختمان به آن وارد می شوند . این بارها شامل بار ناشی از برف،باد یا زلزله نمی شوند، بارهای زنده با توجه به نوع کاربری ساختمان و یا هر بخش از آن و مقداری که احتمال دارد در طول مدت عمر ساختمان به آن وارد گردد، تعریف می شوند.

بار برف: وزن لایه برفی است که بر اساس آمار موجود در منطقه، احتمال تجاوز از آن در سال کمتر از ۲ درصد (دوره بازگشت ۵۰ سال) می باشد.

بار جانبی : باری که در راستای عمود بر صفحه محور طولی سازه وارد می شود ،مانند باد

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=5321

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.