کل 26848
9

آیا شکر خطر انفجار دارد ؟

  • کد خبر : 4227
  • 20 آذر 1396 - 0:04
آیا شکر خطر انفجار دارد ؟

توضیحات :

BEACON SAFETY MASSAGE


ایمنی فرآیند

می ۲۰۰۸

 

آیا شکر خطر انفجار دارد ؟

ایمنی فرآیند - می 2008

بلی، اگر به شکل پودر نرم و یا غبار باشد قابل انفجار است . هر ماده سوختنی در صورتی که بصورت پودر و یا گرد و غبار معلق در آید قادر است که در هوا و یا سایر محیط های اکسید کننده باعث انفجار شود. در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۰۸ انفجار عظیمی در کارخانه شکر در در ایالت جورجیا آمریکا بوقوع پیوست . بیش از ۳۰ نفر مجروح و تا Savannah حوالی پایان مارس ۲۰۰۸ متاسفانه ۱۳ نفر کشته شدند . هنوز حادثه تحت بررسی بوده و تاکنون جزئیات علل حادثه مشخص نشده است. اما بررسی های اولیه حاکی از انفجار گرد و غبار است. بسیاری از مردم از خطر انفجار گرد و غبار و ذرات آگاه نیستند . برخی از مواد مانند مواد آلی ، ذرات غلات ، شکر ، پلاستیک ، نشاسته و مواد داروئی در صورتی که به شکل پودر و ذرات درآیند قابل انفجار هستند . پودر فلزاتی مانند منیزیم و آلومینیوم نیز بصورت گرد و غبار خطر انفجار دارد .

آیا می دانید چه شرایطی برای انفجار ذرات گرد و غبار لازم است ؟

شرایطی که جهت انفجار ذرات گرد و غبار لازم است در شکل بالا سمت چپ بصورت پنج ضلعی نشان داده شده است :

• سوخت – حضور گرد و غبار قابل سوخت . اندازه ذرات بسیار مهم است . ذرات با اندازه کوچکتر احتمال احتراق و پراکندگی بیشتری دارند .

• اکسید کننده – معمولا اکسیژن موجود در هوا به اندازه کافی وقوع انفجار را تقویت میکند .

• تعلیق (معلق بودن) – گرد و غبار باید در هوا بصورت معلق باشند . بطور معمول گرد و غبار در تجهیزات فرایندی پراکنده می شوند . اما در یک ساختمان این پراکندگی گرد و غبار ممکن است به دلیل یک انفجار کوچک و یا هر عامل دیگری باشد که سبب می شود گرد و غبار موجود بر روی سطوح به هوا پراکنده گردد .

• منبع حرارتی – برای محترق شدن مخلوط قابل انفجار انرژی لازم است . این منبع حرارتی ممکن است الکتریسته ساکن با انرژی کم و یا شعله باز و اتصال برقی با انرژی زیاد باشد .

• فضای محصور و محدود – برای مثال دیوارها ، سقف ها و کف ساختمان ها فضای محدودی را ایجاد می کنند . تجهیزات کارخانه مانند تجهیزات فرایندی ، سیلوها  ذخیره ، جمع کننده های گرد و غبار و کانال های هدایتی فضای محدود و محصور به شمار میروند. در برخی از موارد یک انفجار کوچک رخ داده و بدنبال آن مقادیر زیادی گرد و غبار که در محلی از واحد تجمع یافته به هوا پراکنده می شود. در این شرایط در مدت زمان بسیار کوتاهی احتمال بروز فاجعه بزرگتری وجود دارد. مقادیر بسیار کمی از گرد و غبار که به شکل لایه نازکی به ۱ اینچ (کمتر از یک میلیمتر ) بر روی سطوح وجود دارند در صورت معلق شدن در هوا میتواند باعث انف جار شود. تجمع گرد وغبار به / ضخامت ۳۲ صورت لایه ای بر روی تمامی سطوح در صورتی که بیش از ۵% درصد سطح کف اتاق باشد میبایست به عنوان شرایط خطرناک در نظر گرفت ه شود. چگونه میتوانید قضاوت کنید که میزان گرد و غبار زیاد است؟ معمولا د و مبنا برای قضاوت مورد استفاده قرار می گیرد : ۱) وقتیکه رنگ تجهیرات قابل تشخیص نبوده و یا کف توسط لایه ای از گرد و غبار پوشیده شده باشد ۲) وقتیکه شما اسمتان را روی لایه گرد و غبار می نویسید و لبه حروف برجستگی و برآمدگی بسیار جزیی دارد . در محیط هایی که خطر گرد و غبار وجود دارد ضبط و ربط از اهمیت ویژه ای برخوردار است . با استفاده از اتصال زمین و یا مرتبط کردن تجهیزات به یکدیگر میتوان احتمال تخلیه الکتریسته ساکن را کاهش داد . طبقه بندی صحیح مناطق خطرناک و انتخاب مناسب تجهیزات از دیگر اقدامات مفید است . اگر در واحد شما خطر باالقوه انفجار گرد و غبار وجود دارد با نوع خطرات آشنا شده و تمامی اقدامات لازم را برای ایجاد محیط بی خطر و بهره برداری ایمن ایجاد کنید.

با خطرات مواد در واحد خود آشنا شوید!

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود نسخه انگلیسی

دانلود نسخه فارسی

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=4227

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.