کل 26904
5

آلودگی خودروهای دیزلی با استاندارد یورو ۴ بسیار بالاست

  • کد خبر : 20310
  • 26 آذر 1395 - 21:38

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: خودروهای دیزلی با استانداردهای یورو دو، سه و چهار آلایندگی بسیار بالایی دارند که متاسفانه رسیدگی به وضعیت این خودروها در کشور مغفول مانده است.

وحید حسینی در نشست خبری که در دانشگاه صنعتی شریف با موضوع معاینه فنی خودروهای دیزلی برگزار شد افزود: استاندارد یورو چهار برای خودروهای دیزلی مناسب نیست و به همین منظور دولت در مصوبه ای اعلام کرد که خوروهای دیزلی با استاندارد یورو چهار ملزم به نصب فیلتر هستند. 

حسینی اظهار کرد: البته خودروسازان داخلی و خارجی در برابر اجرای این مصوبه دولت مقاومت می کنند، اما موضوع مقابله به آلاینده های زیست محیطی به ویژه هوا به سلامت جامعه ارتباط دارد و باید تمامی افراد جامعه نسبت به این عمل حساس شوند. 

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ هزار خودرو دیزلی در شهر تهران شماره گذاری شده، افزود: با توجه به مصوبه ۱۳۹۰ هیات وزیران، تردد خودروهای دیزلی فرسوده در کلانشهرها از جمله مانند تهران ممنوع است. 

حسینی افزود: همچنین هر نوع خودرو دیزلی فرسوده که در سطح شهر تردد کند توسط دوربین های نظارتی پلیس راهور شناسایی و با جریمه ۵۰۰ هزار ریالی اعمال قانون می شوند. 

وی با تاکید بر اینکه دستگاه های اجرایی باید با اعمال قانون از تردد خودروهای دیزلی فرسوده در شهر جلوگیری کنند، گفت: برغم اینها در شهر تهران با تردد انواع خودروهای دیزلی فرسوده مانند کامیون های حمل نخاله ساختمانی با قدمتی بیش از ۴۰ سال مواجه هستیم که بدون پرداخت هزینه در شهر تردد می کنند. 

حسینی با تاکید بر اینکه هر خودروی دیزلی که در سطح شهر تردد می کند باید حداقل استانداردهای زیست محیطی را دارا باشد، افزود: باید در مراکز معاینه فنی خودروها ضوابط معاینه فنی زیست محیطی ویژه کلانشهرها بر روی تمام این نوع خودروها اعمال شود. 

وی تصریح کرد: در حال حاضر عمده نکات مورد نظر مراکز معاینه فنی خودروهای دیزلی مربوط به بخش ایمنی است و توجه کمتری به موضوع آلایندگی هوا می شود. 

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا شهر تهران دلیل این موضوع را اینگونه عنوان کرد که وزارت راه و شهرسازی که عمده مراکز فنی خودروهای سنگین را زیر نظر دارد بیشتر امنیت تردد خودرو در جاده ها را ملاک نظر قرار می دهد. 

حسینی تاکید کرد: نکته قابل توجه این است که آن دسته از خودروهای دیزلی که به دلیل عدم ایمنی اجازه تردد در جاده ها را ندارند تازه بعد از این مرحله در سطح شهر در اموری مانند سرویس مدارس، ادارات و کارخانجات و حمل نخاله های ساختمانی فعالیت می کنند.  

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا شهر تهران با اشاره به اینکه باید بر روی خودروهای دیزلی جدید فیلتر نصب شود، گفت: در شهرداری تهران نیز در حال تصویب طرحی هستیم که در تنظیم قرارداد با پیمانکاران از خودروهای دیزلی که از حداقل های زیست محیطی برخوردار بوده و از مراکز معاینه فنی تاییدیه دریافت کرده اند، استفاده شود. 

گفتنی است، نشست تخصصی دومین کارگاه آموزشی دیزل به مسئولیت کرسی یونسکو در مدیریت آب و محیط زیست، با حضور برخی از مقامات کشوری، اساتید دانشگاه های داخلی و خارجی در خصوص آلایندگی خودروهای دیزل در کلانشهرها و اقدامات دستگاه های اجرایی در زوهای ۲۴ و ۲۵ آذر در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.(ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=20310

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.