کل 26886
2

معرفی یک پایگاه اطلاعات علمی و تخصصی در حیطه ی ایمنی و مصدومیت ها

  • کد خبر : 32746
  • 26 شهریور 1399 - 18:45
معرفی یک پایگاه اطلاعات علمی و تخصصی در حیطه ی ایمنی و مصدومیت ها

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۷ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۸

 

نویسندگان : همایون صادقی بازرگانی ، فرامرز پور اصغر ، حمید سوری ، علی بهاری ، فهیمه بختیاری ، علیرضا مغیثی

 

چکیده :

سابقه و هدف: مصدومیت‌ها کماکان به‌عنوان یکی از مشکلات سلامت عمومی در ایران و جهان مطرح می‌باشند و کنترل و پیشگیری آن‌ها، بار زیادی بر دوش سیستم سلامت بسیاری از کشورهای درآمد متوسط و پایین وارد می‌نماید. یکی از موانع مرتبط با کنترل و پیشگیری از مصدومیت‌ها در کشورهای با درآمد پایین و متوسط، وجود اطلاعات ناکافی یا نادرست می‌باشد. لذا وجود یک پایگاه اطلاعاتی ملی مربوطه برای این کشورها، ضرورت می‌یابد. هدف این مطالعه معرفی یک پایگاه اطلاعات تخصصی ایمنی و مصدومیت‌ها بود.

روش بررسی: در طراحی پایگاه اطلاعات ایمنی و مصدومیت‌های ایران )سیفلیر( از معماری چندلایه استفاده‌شد. در طراحی این پایگاه از چندین زبان برنامه‌نویسی شامل اس کیو ال(SQL)، اچ تی ام ال (HTML)، جاوا اسکریپت (Java script) و زبان سی شارپ (C#) استفاده‌شد. عملکرد این پایگاه اطلاعاتی در کنار سایر پایگاه‌های اطلاعاتی علوم پزشکی مورد ارزیابی قرارگرفت. ملاحظات اخلاقی مرتبط با این مطالعه، تماماً رعایت گردید.

یافتهها: نتایج بررسی بخش‌های مختلف پایگاه، نشان داد که پایگاه اطلاعاتی سیفلیر دارای شرایط ایده آلی در جهت استفاده‌ی کاربران و پژوهشگران در تحقیقات ایمنی و مصدومیت‌ها می‌باشد. در حال حاضر نسخه بتای (β) سیفلیر به‌صورت بر خط (Online) قابل‌دسترس بوده و انواع اسناد شامل مقالات مجلات علمی و کنگره‌ها ،کتاب و پایان‌نامه در حیطه‌های مربوطه، از این پایگاه قابل بازیابی است. همچنین ارزیابی عملکرد این پایگاه در کنار سایر پایگاه‌های علوم پزشکی نشان داد که عملکرد این پایگاه در بازیابی اطلاعات مربوطه، مناسب و قابل‌قبول می‌باشد.حتی در بازیابی اطلاعات ملی، عملکرد این پایگاه بهتر از سایر پایگاه‌های علوم پزشکی بود.

نتیجهگیری: پایگاه سیفلیر، ویژگی‌های مورد انتظار پژوهشگران، دانشجویان و کاربران را دارا می‌باشد و می‌تواند به‌عنوان یک منبع تخصصی در زمینه‌ تحقیقات ایمنی و مصدومیت‌ها مورداستفاده‌ قرار گیرد.

 

واژه‌های کلیدی : پایگاه اطلاعاتی ، ایمنی و مصدومیت‌ها ، سیفلیر ، سامانه ملی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=32746

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.