کل 26888
2

معاون وزیر نیرو: ۳۲ درصد آب تجدیدپذیر کشور حقابه زیست محیطی است

  • کد خبر : 19544
  • 07 بهمن 1394 - 9:12

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: شورایعالی آب به عنوان بالاترین نهاد سیاستگذاری در این بخش، ۶۸ درصد آب تجدیدپذیر کشور را قابل برنامه ریزی دانسته و بقیه آن حقابه طبیعت و محیط زیست است.

«رحیم میدانی» عصر سه شنبه در آیین اختتامیه پنجمین همایش منطقه ای تغییر اقلیم در هتل المپیک تهران اعلام کرد: میزان آب تجدیدپذیر کشور، از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب پیشین، به ۸۸ میلیارد مترمکعب در هشت سال گذشته کاهش یافته است. 

وی افزود: مطابق تمهیدهای اندیشیده شده، ۱۱ میلیارد مترمکعب از مصرف آب های زیرزمینی در برنامه ششم توسعه کاسته می شود که از نابودی نیمی از منابع آب تجدیدپذیر جلوگیری می کند. 

میدانی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی با بازنگری در طرح های اجرایی خود، یک میلیون هکتار از سطح شبکه های آبیاری کشور کاسته و امروز توسعه عمودی به معنای ارتقای بهره وری در دستور کار این وزارتخانه است. 

زیر سوال بردن فعالیت های سدسازی صحیح نیست 

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تصریح کرد: امروز برخی به دلیل بی اطلاعی، مقوله سدسازی در کشور را از اساس زیر سوال می برند اما اگر نیاز کشور را به درستی بشناسند، به طور مطلق آن را رد نمی کنند.  

وی بارندگی های اخیر در میناب را مثال زد و گفت: بارش ها موجب تجمع افزون بر ۵۱ میلیون مترمکعب آب پشت این سد شد که اگر این مانع نبود، در کمتر از ۲۴ ساعت همه آب از دسترس خارج می شد و به دریا می ریخت.  

میدانی یادآوری کرد: یکی از عوامل بی استفاده ماندن شماری از سدهای وزارت نیرو، تغییر نکردن روش طراحی سدهای مخزنی در کشور است. 

لزوم اصلاح مدیریت برای گذر ایران از بحران آب و محیط زیست 

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: امروز کشور با بحران آب و محیط زیست روبرو شده است و باید با درس گرفتن از اشتباه های گذشته به اصلاح مدیریت ها پرداخت.  

به گفته این مقام مسئول، تبیین ناصحیح وضع بحرانی امروز، کشور را با مهلکه های تازه روبرو می کند.  

وی بر لزوم تفکیک سهم مدیریت و تغییر اقلیم از یکدیگر تاکید کرد و افزود: باید با پرهیز از مخفی شدن پشت بهانه تغییر اقلیم، به اصلاح چگونگی مدیریت پرداخت.  

میدانی ادامه داد: عکس العمل ما در برابر پدیده تغییر اقلیم بسیار کند است. برای نمونه در نشست تیرماه شورایعالی آب، مقرر شد دستگاه های اجرایی برنامه های خود را در این زمینه ارائه کنند و همین مساله، نمایانگر حساس نبودن به مساله و انجام ندادن کار است.

افزایش ۵۰۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی وزارت نیرو 

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از افزایش ۵۰۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی این وزارتخانه خبر داد و گفت: این اعتبارات از یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۳ به بیش از هشت هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال برای امسال افزایش یافت.  

این مقام مسئول، پایش حوضه های آبریز با استفاده از تجهیزات سنجش از راه دور و تصاویر ماهواره ای به منظور رصد هر چه بهتر تغییر کاربری ها و تشکیل شورای هماهنگی حوضه های آبریز با مشارکت همه ذی نفعان در چهار حوضه اصلی کشور را از دیگر اقدام های وزارت نیرو برشمرد.  

از مجموع ۲۵۰ مقاله دریافت شده برای پنجمین همایش منطقه ای تغییر اقلیم، ۳۹ مقاله به طور شفاهی و ۱۰۵ مقاله به صورت پوستر ارائه شد. 

همچنین متخصصان، دانشگاهیان و مسئولان در ۶ کارگاه علمی حضور یافتند.

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=19544

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.