کل 26866
2

فعالیت معادن در روزهای تعطیل جرم است

  • کد خبر : 19814
  • 24 شهریور 1394 - 1:32
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاکدشت ضمن اشاره به مهم‌ترین مقررات و ضوابط زیست محیطی لازم برای معادن، از ابلاغ اخطاریه به ۵۷ واحد معدنی از ابتدای فصل تابستان جاری در نتیجه بررسی‌ها و بازدیدهای کارشناسی از این واحدها و آغاز پایش جهادی معادن این شهرستان از روز شنبه، ۲۱ شهریور خبر داد.

محمود رضا سعیدپور گفت: ادارات شهرستان تحت امر سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس شرایط و وظایف محوله‌ می‌بایست با پایش‌های ادواری بر عملکرد زیست محیطی واحدهای صنعتی، خدماتی و عمرانی نظارت کنند تا در صورت مشاهده مغایرت با ضوابط و مقررات جاری سازمان‌ها اقدامات بازدارنده را در کمترین زمان ممکن به مرحله اجرا درآورند.

وی با بیان اینکه معادن، کارخانجات دانه‌بندی، شست‌و‌شوی شن و ماسه و آسفالت به عنوان واحدهای صنعتی در حوزه تولید مصالح ساختمانی و عمرانی از مهمترین واحدهایی هستند که تحت نظارت مداوم و مستمر واحدهای گشت محیط زیست قرار دارند، اظهارکرد: اینکه چرا پایش این قبیل کارگاه‌ها و کارخانجات حایز اهمیت است از یک سو به اهتمام جدی مسئولین ارشد سازمان حفاظت محیط زیست به موضوع حفاظت از آب، خاک و خصوصا هوا برمی‌گردد و از سوی دیگر با توجه به اهمیت موضوع جلوگیری از تولید و انتشار ریزگردها به منظور کاهش آلودگی هوای شهرها خصوصا شهر تهران و پیامدهای ناشی از فعالیت‌های صدها معدن خاک، شن و ماسه، مخلوط کوهی، سیمان، گچ و خاک رس در حوزه استحفاظی استان تهران برمی‌گردد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاکدشت با تاکید بر اینکه کارشناسان محیط زیست در بازدیدهای میدانی خود از این کارگاه‌ها و کارخانجات سعی می‌کنند با ارائه تذکرات فنی متصدیان آنها را به رعایت ضوابط مقررات محیط زیست مجاب کنند، افزود: متاسفانه گاه به بخشی از این تذکرات و اخطارها بی توجهی شده که ادارات محیط زیست بر اساس قانون موظفند از فعالیت آنها با پلمپ کردن تاسیسات و ادوات منتشر کننده آلودگی جلوگیری کنند و در صورت فک پلمپ غیر قانونی با اعلام جرم و شکایت علیه متصدی مربوطه از طریق دستگاه قضایی، موضوع پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عمده‌ترین تخلفاتی که در زمینه معدن‌کاوی رخ می‌دهد عدم کنترل ذرات گرد غبار ناشی از برداشت و تولید شن و ماسه و آسفالت است، اظهار کرد: بخشی از آن مربوط به عدم بهره‌گیری از سیستم‌های کنترل ذرات گرد و غبار مثل آب فشان‌ها و مه ‌پاش‌ها بر روی ادوات و نصب فیلترها در محل خروجی دودکش‌های کارخانجات آسفالت است.

دپوی با ارتفاع بیش از شش متر جرم است

سعیدپور با بیان اینکه یکی دیگر از اقداماتی که منجر به افزایش پراکنش ریزگردها می‌شود دپوی مصالح تولیدی با ارتفاع بیش از شش متر است، گفت: برخی معدن‌کاوان برای تولید بیشتر و رقابت بیشتر با رقبا دپو را تا ارتفاع ۳۰ متر هم می‌برند، وقتی ارتفاع بالاتر از شش متر می‌شود وزش باد آنها را منتشر می‌کند که می‌توانند به عنوان عاملی برای آلودگی بیشتر هوا قلمداد شوند.

نصب بیش از پنج دستگاه سنگ شکن و فعالیت در روزهای تعطیل جرم است

وی با تاکید بر اینکه تعدادی از این کارگاه‌ها بدون در نظر گرفتن مقررات حاکم بر انجمن‌های متشکله نسبت به نصب و بهره‌برداری از دستگاه‌های سنگ شکن، دانه‌بندی و شست‌و‌شو عمل می‌کنند، افزود: برخی از معادن بیش از پنج دستگاه سنگ شکن نصب می‌کنند و حتی برخی تا ۱۵ دستگاه هم دارند و در ساعت‌های غیرمجاز یعنی از شش صبح تا دو و نیم بعداظهر و برخی از دو نیم تا ۱۱ شب کار می‌کنند. در حالیکه پنج‌شنبه و روزهای تعطیل نباید کار کنند که این مقوله یکی از عوامل مهم ایجاد نابسامانی‌ و نهایتا افزایش بار آلودگی هوا و محیط زیست است.

جاده‌های خاکی دسترسی به معادن، عامل گرد و خاک

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاکدشت با اشاره به اینکه یکی دیگر از موارد مهم، بحث جاده‌های دسترسی این معادن است، گفت: تردد کامیون‌ها و خودروهای سنگین از این جاده‌های دسترسی باعث ایجاد گرد و غبار شدیدی در منطقه می‌شود. چون این جاده‌ها خاکی هستند با حرکت سریع کامیون‌ها در این جاده‌ها گرد و خاک بلند می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این واحدها بر طبق قانون موظف هستند ۲۵ درصد از عرصه ملکی خود را به فضای سبز اختصاص دهند و با درخت کاری در محدوده معدن و جاده‌های دسترسی فضای سبز مناسبی را ایجاد کنند، تصریح کرد: بررسی‌ها و بازدیدهای کارشناسی از این واحدها خصوصا از ابتدای فصل تابستان جاری منجر به صدور و ابلاغ ده‌ها اخطاریه زیست محیطی شد که در آن به مسئولین مربوطه یک ماه فرصت داده شد تا نسبت به رفع و کنترل آلودگی اقدام کنند.

دستور پایش جهادی معادن در قدس، پاکدشت، ملارد، تهران و شهریار

سعیدپور با بیان اینکه نهایتا گزارش‌های فنی تهیه شده از چگونگی عملکرد زیست محیطی آنها به اداره محیط زیست استان تهران منعکس شد، گفت: پس از جمع‌بندی نقطه‌ نظرات کارشناسی به ادارات دستور داده شد، با انجام گشت ویژه‌ای به صورت جهادی و در مقاطع مختلف شبانه‌روز با بهره‌گیری از چندین دستگاه خودرو نسبت به پایش جهادی از این کارخانه‌ها اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه اولین گشت ویژه پایش جهادی معادن از شنبه ۲۱، شهریور با اعلام دو واحد گشت استانی به شهرستان پاکدشت آغاز شد، اظهار کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف زیست محیطی با توجه به تذکرهای قبلی داده شده بلافاصله ادوات و تاسیاست ایجاد کننده آلودگی پلمپ و صورت جلسه می‌شود و بدین نحو از ادامه فعالیت واحد آلاینده جلوگیری می‌شود که در صورت فک پلمپ غیر قانونی مدیران این شرکت‌ها به دادگاه معرفی و تحت پیگیرد قانونی قرار می‌گیرند.

۶۳ واحد معدنی فعال در پاکدشت

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاکدشت در ادامه با اشاره به تعداد معادن پاکدشت گفت: ۱۰۶ معدن شن و ماسه در این شهرستان وجود دارد که ۶۳ واحد از آنها فعال و بقیه غیرفعال هستند.

وی با تاکید بر اینکه پاکدشت رکورددار رعایت ضوابط زیست محیطی است، افزود: از مجموع ۲۱ واحد کارخانه آسفالت، ۱۸ واحد فعال و از میان آنها ۲۰ واحد مجهز به سیستم‌های فیلتراسیون و ۱۲ واحد مجهز به سیستم پایش دودکش‌های پایش لحظه‌ای یا پایش آنلاین هستند. کلیه واحدهای صنعتی و خدمات عمرانی در صورت ضرورت و قابلیت نصب ملزم هستند سامانه‌های پایش لحظه‌ای یا سیستم آنلاین بر روی خروجی دودکش‌ها و تصفیه خانه‌های خود نصب کنند تا اطلاعات لحظه‌ای پارامترهای آلاینده‌ قابل رویت و مشاهده باشد.

سعیدپور با بیان اینکه سعی داریم همه کارخانه‌داران را راضی کنیم که از این سیستم‌ها استفاده کنند اما به دلیل هزینه‌های آن زیر بارنمی‌روند، گفت: کارخانجات آسفالت و شن و ماسه ماهیتا تولید کننده ذرات گرد و غبار هستند و ایجاد گرد و غبار با این صنعت عجین است، اما اگر ضوابط زیست محیطی را رعایت کنند، این آلودگی‌ها تا حد بسیاری کنترل می‌شود. دلیل ابلاغ آن هم همین است که اثرات این ذرات به حداقل برسد.

به گفته سعیدپور مالچ پاشی غیرنفتی مسیرهای دسترسی، ‌مرطوب نگه داشتن مصالح و مواد اولیه آنها زمانی که وارد سیلوها می‌شود، بهره‌گیری و تقویت سیستم‌های مستمر آب‌فشان‌های روی نوارهای نقاله و تاسیسات مربوطه، استفاده مداوم و بهینه از سیستم‌های فیلتراسیون سرویس و تعویض به موقع فیلترها، استفاده از دستگاه‌های تیکنر جهت جمع آوری و تصفیه خروجی آب و صرفه‌جویی در مصرف آب از جمله موارد زیست محیطی است که باید از سوی معادن رعایت شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاکدشت با بیان اینکه الزامات و اخطاریه زیست محیطی را به ۵۷ واحد از ۶۲ واحد فعال ابلاغ کرده‌ایم، افزود: در ابتدای سال جاری دو واحد آلاینده پلمپ شده‌اند. وقتی ضوابط زیست محیطی را به کارخانه‌داران ابلاغ می‌کنیم از آنها می‌خواهیم که چندین نکته را انجام دهند تا آلودگی‌های محیط زیست به حداقل برسد.

وی با اشاره به اینکه پاکدشت از نظر حفاظتی وضعیت خوبی دارد، گفت: فعالیت معادن و کارگاه‌های دانه‌بندی و آسفالت در استان تهران تاثیرگذار بر آلودگی هوا است، اما قابل کنترل است تا اثرات تخریبی آن به حداقل رساند.

استان تهران دیگر به معدن احتیاج ندارد

سعیدپور با تاکید بر اینکه بارگذاری جدید معدن کافی است و نباید مجوز و پروانه معدن‌کاوی به کسی داده شود تا تعداد معادن در استان تهران افزایش نیابد، گفت: نگرانی ما این است که تراکم معادن در استان تهران روز به روز افزایش می‌یابد. استان تهران دیگر به معادن جدید و تولید‌ آسفالت احتیاج ندارد آخرین بارگذاری معدن در شهرستان پاکدشت مربوط به سال گذشته است. اگر درخواست و تقاضایی در مورد معدن کاوی بیاید و ملزم به ضوابط زیست محیطی باشد ما مجبوریم با فعالیت آن معدن موافقت کنیم و در حال حاضر مصوبه‌ای مبنی بر عدم استعلام بارگذاری معادن و توقف بارگذاری‌ها وجود ندارد. (ایسنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=19814

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.