کل 26883
2

عوامل مرتبط با استفاده از گوشی حفاظتی در کارگران کارخانه شوگا براساس تئوری انگیزش محافظت درسال ۱۳۹۰

  • کد خبر : 10323
  • 26 بهمن 1395 - 0:00
عوامل مرتبط با استفاده از گوشی حفاظتی در کارگران کارخانه شوگا براساس تئوری انگیزش محافظت درسال ۱۳۹۰

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۲ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۴

 

نویسندگان : بهاره عرب تالی ، مهناز صلحی ، داود شجاعی زاده ، محمودرضا گوهری

 

چکیده :

زمینه و هدف: افت شنوایی ناشی از صدا جزو ده بیماری عمده ناشی از کار است. هدف این مطالعه تعیین عوامل مرتبط با استفاده از گوشی حفاظتی درکارگران کارخانه شیشه و گاز شوگای یافت آباد تهران براساس تئوری انگیزش محافظت است.

روش بررسی: دراین پژوهش مقطعی،۶۰ نفر از کارگران مواجه با صدای بالاتر از ۸۵ دسی بل ، به روش تصادفی از بین دو شیفت کارخانه انتخاب شدند. ابزارگردآوری اطلاعات پرسشنامه مشتمل بر۶۶ سوال دموگرافیک، ۸ سؤال آگاهی،۲۰ سوال ادراکات،۲سوال عملکرد و ۷ سؤال ارتقایی بود. اعتبار پرسشنامه از طریق آزمون محتوا و پایایی آن از طریق آزمون مجدد و آزمون آلفا کرون باخ کسب شد. داده ها در نرم افزار SPSS (15) با استفاده از آزمون های توصیفی و تحلیلی تجزیه وتحلیل شد.

یافته ها: ۴/۴۰% از کارگران مورد بررسی همیشه و۴/۴۴% از آنان گاهی از گوشی حفاظتی استفاده می کردند. ۲/۱۹۹% کارگران اصلا از گوشی حافظتی استفاده نمی کردند. میان نمرات حساسیت درک شده با خودکارآمدی (۰۰۱/۰=,p41/0r=)، کارآیی پاسخ درک شده (۰۳/۰=,p44/0r=) و انگیزش محافظت (۰۰۲/۰=,p5/0r=)، میان نمرات کارآیی پاسخ درک شده با ارزیابی کنار آمدن (۰۱/۰=,p34/0r=)و میان نمرات انگیزش محافظت با رفتار(۰۳/۰=,p56/0 r=) همبستگی مثبت معنادار و میان نمرات هزینه های درک شده با ارزیابی کنارآمدن همبستگی منفی معنادارمشاهده شد(۰۰۲/۰=, p 84/0- r=).

نتیجه گیری: درصد استفاده از گوشی حفاظتی ناکافی است و برای افزایش این درصد، برنامه ریزی مداخلات موثر براساس تئوری انگیزش محافظت برای بهبود ادراکات شدت، حساسیت، هزینه های درک شده، خودکارآمدی وکارآمدی پاسخ درک شده پیشنهاد می شود.

 

واژه‌های کلیدی : گوشی حفاظتی ، تئوری انگیزش محافظت ، کارگران

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10323

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.