کل 26898
1

طراحی ، روایی و پایایی مقیاس منطقه مهار ایمنی در کارگران ذوب اهن اصفهان

  • کد خبر : 10530
  • 06 بهمن 1395 - 0:00
طراحی ، روایی و پایایی مقیاس منطقه مهار ایمنی در کارگران ذوب اهن اصفهان

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۷ – شماره ۳ – سال ۱۳۸۹

 

نویسندگان : مریم عمیدی مظاهری ، علیرضا حیدرنیا ، فضل الله غفرانی پور

 

چکیده :

زمینه و هدف: منطقه مهار میزانی است که افراد تصور می‌کنند وضعیتی که در آن زندگی می‌کنند تحت کنترل است. منطقه مهار ایمنی به کنترل متصور افراد در زمینه ایمنی و حوادث می‌پردازد. مطالعات نشان داده اند که منطقه مهار ایمنی را می‌توان برای پیشبینی رفتار ایمن بکار برد. مطالعه حاضر با هدف طراحی و تعیین روایی و پایایی مقیاسی برای سنجش منطقه مهار ایمنی انجام شد.

روش بررسی: در این مطالعه ۴۰۰ نفر از کارگران ذوب آهن اصفهان شرکت نمودند. پس از انجام مراحل ترجمه مقیاس منطقه مهار، سنجش اعتبار علمی با اعتبار صوری، محتویی و سازه و سنجش اعتماد علمی با همسانی درونی آلفای کرونباخ و دوباره سنجی بررسی شد.

یافته­ ها: تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد سه مولفه از گویه‌های مقیاس استخراج هستند( دارای مقدار ارزش ویژه بیشتر از یک بودند) و ۵/۶۳% از واریانس داده ها را تبیین می‌کردند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تائیدی نیز حاکی از برازش مناسب اطلاعات با ساختار سه مولفه‌ای بود و گویه های مورد نظر به خوبی روی مولفه‌های سه گانه بار شدند و اکثر شاخص‌های تناسب در حد قابل قبول بودند نتیجه پایایی مقیاس نیز قابل قبول بود.

نتیجه گیری: در بیشتر مطالعات طراحی مقیاس زمان بر و پر هزینه است وجود مقیاس‌های معتبر و پایا باعث تسریع روند مطالعات و کاهش هزینه‌ها و اجتناب از دوباره کاری می‌گردد. مقیاس مطالعه حاضر می‌تواند در پژوهش‌های ایمنی و روانشناسی صنعتی مورد استفاده محققان ایرانی قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی : منطقه مهار ایمنی ، مقیاس ، روایی ، پایایی

  

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10530

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.