کل 26904
2

سیل ؛ خطری که باید جدی گرفته شود

  • کد خبر : 18502
  • 11 فروردین 1398 - 21:47

پس از حوادث تلخ وقوع سیلاب در برخی استان های شمالی و جنوبی کشور عزیزمان ، این بار در روزهای پایانی نوروز نیز خبرها حکایت از احتمال وقوع مجدد سیلاب در بسیاری دیگر از استان های ایران از جمله قزوین دارد.

گزارش ها و اخبار مرتبط با سیل از روزهای آغازین سال جدید در صدر اخبار داخلی کشور قرار داشته و علاوه بر رسانه های رسمی، صدا و سیما و خبرگزاری ها، صفحات مجازی نیز پر است از اخبار و تصاویر تلخی که از این بحران بزرگ، جان و مال بسیاری از هموطنانمان را در خطر قرار داد. 

گذشته از مواضع و نظرات مختلفی که در فضای مجازی از سوی گروه های مختلف مردم در انتقاد به عدم مدیریت صحیح بحران توسط مسئولان مطرح می شود و گاهی نیز مانند همه رویدادها و اتفاقات دیگر با چاشنی شایعات همراه است حقیقت این است که بسیاری از مردم نیز نیسبت به هشدارها بی توجه هستند. 

بیشترین افرادی که در معرض چنین حوادث تلخی قرار می گیرند آنهایی هستند که حادثه را از خود دور دیده و خطر را جدی نمی گیرند. 
در هفته جاری علاوه بر استان هایی چون گلستان، مازندران و فارس که در همان روزهای ابتدایی نوروز ۹۸ بر اثر بارش شدید باران دچار سیل شده و خسارت های اقتصادی و جانی بسیاری متحمل شدند هم اکنون نیز که تعطیلات نوروز به روزهایی انتهایی خود رسیده سازمان هواشناسی در خصوص سیلاب به تمام استان های کشور هشدار داده و در اطلاعیه خود برای روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین ماه توصیه کرده که تا حد امکان از سفر به مناطق غرب و جنوب غرب کشور خودداری کنند. 

فرماندهان نظامی نیز نیروهای زیادی را به مناطق احتمالی بارش ها اعزام کرده اند و ستاد مدیریت بحران کشور به ستادهای استانی هشدار داده امکانات خود را آماده نگه دارند. 

در قزوین نیز همچون سایر استان های کشور اقدامات پیشگیرانه مدیریت بحران جهت جلوگیری از روان شدن سیلاب آغاز شده و ستاد مدیریت بحران استان نیز به ریاست استاندار تشکیل جلسه داد و تمهیدات و تدابیر لازم جهت مدیریت این موضوع اتخاذ شده است.

مردم نیز باید ضمن توجه به هشدارها و رعایت نکات ایمنی ، همکاری لازم را با مسئولان داشته باشند تا بارش ها فروکش کرده وآسیب کمتری به کشور وارد شود. 


***مردم اخطارهای هواشناسی در خصوص احتمال وقوع سیلاب را جدی بگیرند 

استاندار قزوین هم در نشست اضطراری ستاد هماهنگی مدیریت بحران استان از مردم خواسته است اخطارها و هشدارهای دستگاه های اجرایی و اداره هواشناسی را مبنی بر حجم گسترده بارندگی ها و احتمال وقوع سیلاب ها جدی بگیرند تا از وقوع حوادث ناخوشایند در سطح استان جلوگیری شود. 
آنطور که از سخنان عبدالمحمد زاهدی بر مبنای پیش بینی هواشناسی برمی آید میزان بارندگی های پیش بینی شده در هفته های اخیر بی سابقه بوده و به همین دلیل نیز سازمان هواشناسی جهانی برای جلوگیری از خطرات آن هشدار داده است. 

نماینده عالی دولت در استان قزوین همچنین گفت: همه اماکن از قبیل مدارس، ورزشگاهها، حسینیه ها و امامزاده ها جهت اسکان اضطراری مردم آماده باشند و خود مردم نیز در اسکان آسیب دیدگان سیل به مدیران و دستگاه های اجرایی کمک کنند. 

وی با دستور لغو مرخصی کارکنان دستگاه های خدمات رسان در روزهای آینده گفت: دستگاه های متولی باید در همه اماکن تفریحی و محل های استقرار مردم در این ایام به ویژه روز ۱۳ فروردین ماه حضور یافته و تذکرات لازم را به مردم برای تخلیه حریم های روخانه ها و مکان های آسیب پذیر بدهند. 

زاهدی اظهار داشت: باید در این شرایط جلوی دخالت های غیرکارشناسانه و غیر فنی در ساخت و سازها و تغییر حریم رودخانه ها گرفته شود. 
وی همچنین به فرمانداران دستور داد از مکان های پرخطر در شهرستان ها ارزیابی لازم را داشته باشند تا در صورت لزوم اماکن مسکونی و تجاری برای جلوگیری از خسارات و تلفات جانی تخلیه شوند. 

استاندار قزوین یادآور شد: مردم هم نگران خسارات ناشی از باز شدن دریچه های سدها از جمله سد طالقان نباشند و در شورای هماهنگی مدیریت بحران مرکز با حضور رییس جمهوری در این خصوص تصمیم گیری شده و برای جبران خسارات ناشی از این موضوع تمهیدات لازم اندیشیده شده است. 


***برخی مردم خطر بروز سیل را باور نکرده اند 

معاون امور عمرانی استاندار قزوین نیز گفت: ت: برخی مردم با وجود همه اخطارها و هشدارها همچنان خطر بروز سیل را باور نکرده و به استقرار در حاشیه جاده ها و مناطق مختلف مبادرت می کنند بنابراین چنانچه با اخطار حاضر به ترک محل مورد نظر نشدند مسئولان می توانند به اجبار مردم را وادار به ترک محل کنند. 

علی فرخزاد درنشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان افزود: در مکانهایی که احتمال بروز سیل و خرابی خانه ها وجود دارد باید به صورت مستقیم کتبی یا شفاهی به مردم هشدار داده شود و خانه ها تخلیه شوند. 

وی اظهار داشت: طبق ماده ۱۰ قانون سازمان مدیریت بحران کشور، باید تمامی امکانات دستگاه های اجرایی هنگام اضطرار در اختیار مدیریت بحران قرار گیرد. 

وی گفت:مرخصی تمام مدیران و مسئولان استانی به دلیل پیش بینی های هواشناسی مبنی بر حجم گسترده بارندگی ها طی دو روز آینده لغو خواهد شد و همه مدیران باید در محل خدمت حضور داشته باشند. 

*** ۷۰ تا ۹۰ میلی متر بارندگی در قزوین پیش بینی شده است 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در این خصوص با ارایه گزارشی از میزان بارندگی ها و پیش بینی هواشناسی استان گفت: تا ۱۳ فروردین ماه ۷۰ تا ۹۰ میلی متر بارندگی در سطح استان قزوین پیش بینی شده که مدیریت آن به اهتمام تمامی مدیران دستگاه های اجرایی نیاز دارد. 

قدرت الله مهدیخانی افزود: در این هفته میزان بارندگی ها در برخی نقاط استان تا ۱۰۰ میلی متر هم پیش بینی شده است و برخی رودخانه ها و کانال های استان ظرفیت این همه بارندگی را ندارد و نیاز است همه مدیران پای کار باشند. 

وی ادامه داد : در همین راستا از شهرستان آوج و آبیک بازدید شد و باید هرچه سریعتر با استفاده از ظرفیت ماشین آلات بخش خصوصی برای رفع مشکلات و نقاط خطرپذیر این شهرستان ها به ویژه آبیک اقدام شود. 


***۳۵ روستای شهرستان قزوین تخلیه اضطراری می شوند 

سرپرست فرمانداری قزوین در این خصوص گفته است: ۳۵ روستای این شهرستان برای جلوگیری از خسارات ناشی از حجم گسترده بارندگی و سیلاب احتمالی تخلیه اضطراری می شوند. 

محمد شفیعی افزود: در بخش کوهین ۱۱ روستا با ۳۸ باب منزل در حریم و بستر رودخانه ها واقع شده اند که از بعد از ظهر امروز برای تخلیه آنها اقدام خواهد شد. 

وی اضافه کرد: در بخش الموت غربی نیز ۲۴ روستا با ۵۶ خانوار در حریم و بستر رودخانه ها شناسایی شده و اطلاع رسانی لازم برای تخلیه اضطراری آنها صورت گرفته است. 

این مسئول افزود: در بخش الموت شرقی نیز با احتمال رانش در سه روستای اوانک، خشکچال و مدان مواجه هستیم چون این روستاها سابقه رانش زمین را هنگام بارندگی های گسترده داشته اند. 

سرپرست فرمانداری قزوین گفت : با بررسی های انجام شده در بخش مرکزی شهرستان هیچ خانه ای در بستر رودخانه قرار ندارد ولی برنامه ریزی های لازم برای کاهش خسارات و تلفات آبگرفتگی در سطح بخش اندیشیده شده است. 

برا ساس پیش بینی های اداره کل هواشناسی قزوین در ۱۲ ساعت آینده حدود ۷۰ تا ۱۰۰ میلی متر باران در استان قزوین می بارد و احتمال وقوع سیلاب را به دنبال دارد. 


*** نیرو و تجهیزات شهرداری قزوین برای مقابله با سیلاب در آماده باش قرار دارد 

شهردار قزوین از آماده باش کامل تمامی نیروها و تجهیزات شهرداری قزوین برای مقابله با سیلاب خبر داد و گفت: آماده سازی و جانمایی چندین هزار کیسه و گونی شن و ماسه در نقاط حادثه خیز شهر، بازدید و پاکسازی مسیل ها و رودخانه های اطراف و داخل شهر و بازدید مستمر از دریچه ها و کشوهای رودخانه های حاشیه و داخل شهر قزوین از جمله اقدامات شهرداری در این راستا بوده است. 

علی صفری با بیان اینکه چندین دستگاه کف کش، پمپ خودمکش، لودر، بابکت، بیل مکانیکی، کامیون و خاورکمپرسی در نقاط حادثه خیز شهر و حاشیه آن به کار گرفته و مستقر شده اند، افزود: علاوه بر مدیران ارشد و میانی حاضر در شهرداری، بیش از ۵۵٠ نفر نیروی انسانی کارآزموده نظارتی و عملیاتی در سطح شهر قزوین مستقر هستند تا در صورت بروز بحران خدمات مناسب را ارائه دهند. 

وی از هدایت و تغییر مسیر بستر رودخانه ها به منظور جلوگیری از ورود سیلاب ها به داخل شهر قزوین خبر داد و گفت: ده ها دستگاه نیسان و پیکان وانت در قالب اکیپ فوریت های خدمات شهری مجهز به تجهیزات مقابله با سیلاب در نقاط مختلف شهر مستقر شده اند. 

شهردار قزوین با اشاره به فعالیت مستمر ایستگاه های پمپاژ آب در نقاط مختلف شهر قزوین از جمله پل شهید مطهری، شهرک دانش، سی دستگاه و پل نصر اظهار داشت: چندین اکیپ حفار با تجهیزات کامل به منظور مقابله با افکن احتمالی چاه های سطح شهر در آماده باش هستند. 

وی گفت : تاکنون لایروبی و جمع آوری حجم قابل توجهی از لجن از داخل کانال و انهار سرپوشیده و رودخانه های سطح شهر و بهسازی و لایروبی بیش از ٢٢٠ حلقه چاه انجام شده است. 

صفری با بیان اینکه از امروز اتوبوس بحران شهرداری قزوین در نزدیک ترین ایستگاه پسماند به منطقه حساس شهر در زمان بارندگی حضور دارد و مسائل از نزدیک رصد می شود، گفت: ایستگاه های آتش نشانی و پسماند نیز در زمان بارندگی با ظرفیت بیش از زمان معمول حضور فعال و مستمر دارند. 

شهردار قزوین اظهار کرد : حجم زیادی از بارش در روزهای آتی پیش بینی شده است و از این رو تمامی اعضای ستاد بحران شهرداری قزوین در آماده باش هستند و مرخصی تمام مدیران ارشد و میانی و کارکنان تمام حوزه های خدمات رسان تا پایداری شرایط جوی لغو است و نیروها در آماده باش کامل هستند. 


*** دهیاران از اطراق مردم در حاشیه رودخانه ها جلوگیری کنند 

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین نیز گفت: با توجه به مصوبه دومین جلسه شورای مدیریت بحران استان، کلیه دهیاران و شوراهای اسلامی روستایی ملزم شده اند ضمن حضور مستمر در روستاها از اطراق مسافران و شهروندان در کنار رودخانه ها و مناطق پرخطر جلوگیری کنند. 

اکرم نجفی افزود: با توجه به ورود سامانه بارشی به استان باید دهیاران و شوراهای اسلامی آمادگی لازم را برای مقابله با حوادث و بحران های احتمالی داشته باشند و به مسافران و گردشگران نوروزی برای اطراق نکردن در مناطق حادثه خیز به ویژه در روز سیزدهم فروردین ماه هشدار دهند. 

وی با بیان اینکه بیش از ۵۵ روستای استان در معرض خطر سیل قرار دارند گفت: گاهی اوقات بعضی از روستاییان و یا دستگاه های اجرایی به دلیل ساخت و ساز غیرمجاز در نقاط پرخطر مانند بستر و حریم رودخانه ها و ارایه مجوز آن در وارد آمدن خسارات سیل مقصر هستند. 

نجفی یادآور شد: دهیاران در صورت نیاز به عنوان مدیر بحران روستا، هماهنگی و همکاری لازم را با نیروی انتظامی برای جلوگیری و ممانعت از استقرار مردم داشته باشند. 

نجفی اضافه کرد: کلیه امکانات و ماشین آلات عمرانی و خدماتی دهیاری های استان در اختیار ستاد مدیریت بحران قرار دارد و با هماهنگی بخشداران به مناطق مورد نیاز اعزام خواهند شد. (ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=18502

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.