کل 26910
2

سوالات متداول در خصوص حادثه گازگرفتگی با منوکسید کربن

  • کد خبر : 17980
  • 18 آبان 1394 - 0:36
گاز سمی منواکسیدکربن یکی از خطرناکترین گازهایی است که می تواند باعث مسمومیت تنفسی و مرگ شود.این گاز بی رنگ و بی بوست و در اثر احتراق ناقص مواد سوختنی تولید می شود.

برای تامین ایمنی در برابر منو اکسید کربن چه باید کرد؟



بررسی رنگ شعله


رنگ شعله وسایل حرارتی تان را بررسی نمایید. رنگ شعله همیشه باید آبی باشد. اگر رنگ آن نارنجی است، وسیله شما مشکل داشته و احتراق ناقص صورت می گیرد.
بررسی دودکش

لمس کردن دودکش

ساده ترین راه آزمایش هر دودکش دست زدن و لمس آن است. سردی دودکش نشانه عدم عبور گاز های سمی حاصل از احتراق است. وقتی وسیله حرارتی کار می کند بایستی دودکش داغ باشد و نوک انگشتان داغی آن را احساس کنند.

استفاده از شمع و یا شعله کبریت: با قرار دادن کبریت روشن در ابتدای دریچه بایستی شعله به سمت داخل دودکش کشیده شود. این موضوع نشانه کار کردن و مکش مناسب دودکش می باشد.
استفاده از چراغ قوه جهت بازدید مسیر دودکش

با استفاده از چراغ قوه مسیر دودکش رابررسی نمایید.
استفاده از وزنه و طناب 


هنگام خرید و اجاره خانه و قبل از وصل وسایل گاز سوز و یا هر وسیله گرمایشی که با سوخت فسیلی مانند نفت و غیره کار می کند با یک طناب محکم که وزنه‌ای بدان بسته شده از پشت بام تا محل دریچه و مبدا دودکش را کنترل نمایید تا از باز بودن آن کاملا مطمئن شوید.

وضعیت تهویه و جریان هوای محیط

مطمئن شوید که وضعیت تهویه محیط به خوبی انجام می‌شود و جریان کافی هوا وجود دارد. اگر وسیله حرارتی شما هوای کافی در محیط نداشته باشد تولید منو اکسید کربن خواهد نمود.

بررسی وسیله حرارتی و استفاده از سنسور و یا آشکارگر گاز منو اکسید کربن 
وسیله حرارتی خود را هر سال بررسی نمایید. این کار را به یک مهندس و یا تکنسین فنی بسپارید. برای اطمینان بیشتر یک آشکار گر گاز منو اکسید کربن نصب نمایید.
 
علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن
 
علائم مسمومیت با مونوکسید کربن می تواند طیف وسیعی از علائم را شامل شود که در بیماریهای مختلفی دیده می شود. متاسفانه بسیاری از این علائم شبیه به علائم سرماخوردگی است و اکثر افراد فکر می کنند به دلیل سردی هوا دچار سرماخودگی شده اند و سعی در خوابیدن می کنند. ابتلای تمام افراد خانواده به علائمی شبیه آنفلونزا، بروز مسمومیت در افراد را نشان می دهد.

سردرد
ضعف جسمانی
سرگیجه و بی قراری
تهوع و استفراغ
خمیازه کشیدن بیش از حد
کاهش دید
خواب آلودگی شدید، کسلی و خستگی

چنانچه افراد در این مرحله متوجه چنین علائمی شدند، با خارج شدن از فضای آلوده می توانند از پیشرفت مسمومیت جلوگیری کنند.
 
 
نکات ایمنی دودکش ها را بیان کنید؟
 
· از نصب آبگرمکن گازی در اتاقی که به طور معمول در آن هوا جریان ندارد خودداری شود، زیرا باعث کمبود اکسیژن می شود و می تواند خفگی ایجادکند.بازشوی نزدیک آبگرمکن گازی را کمی باز بگذارید تا در موقع کارکرد آن، هوا به خوبی به آن برسد به ویژه هنگام حمام کردن.

· نصب هرگونه وسیله گازسوز در حمام مغایر اصولی ایمنی و ممنوع است.

· مسدود شدن دودکش سبب سوخت ناقص وسایل گازسوز و ایجاد گازهای خطرناک و مسموم کننده می شود که این امر باعث خفگی در اثر گازگرفتگی خواهد شد. لذا قبل از نصب بخاری یا آبگرمکن باید مسیر دودکش بررسی شود و از باز بودن آن اطمینان حاصل شود.

· باید همواره محل اتصال دودکش به وسایل گازسوز بازرسی و از محکم بودن آن اطمینان حاصل شود.

· در صورتی که بعد از فصل سرما، بخاری جمع آوری می شود، حتماً انتهای شیر با درپوش مسدود و هنگام وصل مجدد از افراد با صلاحیت کمک خواسته شود.

· هر چند یکبار کلاهک دودکش های وسایل گازسوز بازرسی و چنانچه کلاهک آن افتاده باشد، در محل خود نصب شود.

· کلاهک علاوه بر اینکه از نفوذ باران و برف و افتادن سایر اشیاء و ورود پرندگان بداخل دودکش جلوگیری می کند، در منظم سوختن وسیله گازسوز نیز موثر است.

· انتهای دودکش های توی کار، باید حداقل یک متر از سطح پشت بام بالاتر باشد.

· لازم است که هوای کافی برای سوختن گاز به بخاری گاز سوز برسد.وجود روزنه های زیر درها برای این منظور مفید خواهد بود.

· در صورتی که سوختن بخاری ناقص باشد و یا با شعله آبی نسوزد، باید آن را جدی گرفت، زیرا ممکن است این نقص ناشی از نرسیدن هوای کافی به بخاری باشد.

· توصیه می شود، به منظور افزایش ضریب ایمنی در محل نصب وسایل گازسوز از سنسورهای هشدار دهنده گاز CO استفاده شود.
 

چه مقدار از گاز منوامسیدکربن در محیط می تواند برای انسان خطرناک باشد؟
 
میزان مونواکسیدکربن بر حسب PPM اثرمونواکسیدکربن بر انسان بر حسب زمان PPM ۹ بیشترین میزان مجاز در محیط زندگی PPM ۵۰ در حدود ۸ ساعت بیشترین تهدید را برای انسان خواهد داشت.

PPM ۴۰۰ بین ۱ تا ۲ ساعت باعث سردرد از ناحیه پیشانی می شود وقرار گرفتن در آن محیط بیشتر از ۳ ساعت جان انسان را تهدید خواهد کرد.

PPM ۸۰۰ این میزان باعث تهوع و تشنج می شود و در حدود ۲ ساعت می تواند منجر به مرگ شود.

PPM ۱۶۰۰ در مدت ۲۰ دقیقه انسان را دچار حالت تهوع می کند و در مدت ۱ ساعت جان انسان را خواهد گرفت.

PPM ۱۲۸۰۰ بین ۱ تا ۳ دقیقه به مرگ منجر می شود.
 
 
علت اصلی سرد شدن دودکش های وسایل گازسوز چیست؟ و راهکارهای اصلاح دائم یا موقت آن کدام است؟
 

علل اصلی سرد شدن دودکش ها می تواند به شرح ذیل باشد :

عمدتاً سردی دودکش ها در آن دسته از مواردی اتفاق می افتد که دودکش بطور اصولی و استاندارد طراحی و نصب نشده باشد و دودکش عملاً امکان تهویه محصولات احتراق را به طور مطلوب نداشته باشد. (دودکش هایی که از دیوار های جانبی و پنجره ساختمان و به صورت غیر اصولی خارج شده اند و ارتفاع آنها کمتر از بام ساختمان است)

در اثر احتراق وسیله گازسوز اکسیژن محیط مصرف می شود در صورتی که منافذ و مجرای ورودی هوا برای سوختن و سیله گازسوز ناکافی باشد ، عملاً شاهد کمبود اکسیژن در محیط خواهیم بود و فضای اطاق دچار یک نوع فشار منفی در مقایسه با هوای بیرون می شود، در این حالت جریان هوا از طریق دودکش از بیرون به داخل اطاق برقرار و دودکش سرد می شودکه معنای آن این است که در این حالت محصولات احتراق شامل (co و co۲) بطور کامل از محیط خارج نمی شوند و بخشی از آن در محیط پخش شده و احتمال خطر برای شهروندان وجود دارد.

راهکار پیشنهادی در این موارد توصیه به شهروندان برای باز گذاشتن بخشی از درب یا پنجره که در مسیر جریان هوا است وبتواند اکسیژن کافی به محیط برساند.(به عبارتی تعبیه دریچه ثابت ورود هوا – راهکار مناسب)

در صورتی که پس از گذشت چند دقیقه بازهم دودکش به دلایل مختلف گرم نشود، توصیه می شود وسیله گازسوز خاموش شود و متخصصان آن را کاملاً بررسی کنند تا آن موقع می توان برای گرم کردن محیط از بخاری برقی استفاده کرد.(راهکار موقت)

راهکار دائمی آن است که دودکش ها بصورت اصولی و استاندارد تا پشت بام منزل اجرا و اکسیژن کافی برای سوخت وسیله گازسوز در محیط تامین شود.

این احتمال نیز وجود دارد که به علت سردی بیش از حد، سرما از طریق دودکش هایی فلزی که غیر اصولی اجرا شده اند به بدنه آن منتقل شود و از طریق هدایت بخش هایی از دودکش های داخل محیط اطاق را نیز سرد کند که به علت سردی دودکش، گازهای داغ بهمراه محصولات احتراق در اثر برودت دیواره دودکش سرد و عملاً سنگین شده و بصورت مطلوب و اصولی از دودکش خارج نمی شود و درصدی از محصولات احتراق در محیط منزل پخش می شود، در این حالت نیز می توان به شهروندان توصیه کرد با استفاده از عایق های مناسب دودکش های فلزی خود را پوشش دهند.

از دیگر عواملی که می تواند منجر به سرد شدن دودکش ها شود ایجاد جریان های هوای تند (باد) است که بطور مستقیم و غیر مستقیم بر دودکش ها وارد و عملاً بر جریان خروج حرارت و محصولات احتراق از دودکش ها غالب می شود و آن را به داخل محیط بر می گرداند.

راهکار پیشنهادی عبارت است از اجرای صحیح و اصولی دودکش ها تا پشت بام و نصب کلاهک H بر روی آن و رعایت فاصله دودکش از دیوارهای جانبی و ارتفاع دودکش حداقل ۶/۰ متر بالاتر از سطح پشت بام.(آتش نشانی اصفهان)
 
 
 

 

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=17980

نوشته های مشابه

14تیر
محصولات ایرانی در حوزه ایمنی بسیار متنوع هستند
دیوید جان از کره جنوبی در ششمین نمایشگاه و همایش بین المللی آتش نشانی و ایمنی شهری:

محصولات ایرانی در حوزه ایمنی بسیار متنوع هستند

14تیر
بومی سازی تکنولوژی روز دنیا در حوزه ایمنی را در دستورکار قرار دهیم
محمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران اعلام کرد:

بومی سازی تکنولوژی روز دنیا در حوزه ایمنی را در دستورکار قرار دهیم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.